Letecký den v Chebu. Formace Bavarian Bücker.

Letecký den v Chebu. Formace Bavarian Bücker. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Okřídlené klenoty nad chebským letištěm připomene kalendář

  • 1
Zakladatel a místopředseda Ultralight clubu Cheb Luděk Matějíček pomohl na svět kalendáři, který mapuje to nejkrásnější, co bylo v průběhu letošního Leteckého dne nad Chebem k vidění.

Letadla, létání a letecká historie. To jsou životní vášně dvaasedmdesátiletého Luďka Matějíčka, jednoho z organizátorů největší pravidelné letecké přehlídky v Karlovarském kraji, Leteckého dne. Kromě autorství několika knih s leteckou tematikou získal neúnavný matador chebského letectví další zářez na pomyslné pažbě, tentokrát v podobě kalendáře.

Luděk Matějíček, zakladatel a místopředseda Ultralight clubu Cheb.

„Chtěli jsme připomenout létající poklady, které se u nás letos na nebi objevily. Pro milovníky létání je to takový bonbonek a vzpomínka. Některé stroje se nám na Letecké dny v Chebu už možná nepodaří znovu dostat,“ vysvětluje Luděk Matějíček.

Podle něj se nejedná o výdělečný podnik. „Vydali jsme jen čtyři sta kusů kalendářů. Budeme rádi, pokud se nám vrátí náklady. Ale fotografie, které vznikly, byly natolik unikátní, že jsme se rozhodli podělit se o ně s veřejností.“

V průběhu letošních leteckých dnů byly nad Chebem vidět stroje německé, francouzské, americké i české. Byly z nejrůznějších období, od 30. let minulého století až po současnost. Pověstnou třešinkou na dortu byl poněkud neobvyklý přelet, kdy diváci mohli v jednom okamžiku obdivovat spojení historie a moderní výkřik techniky.

„Nejslavnější stíhačka 2. světové války P-51 Mustang přivedla nad chebské letiště to nejlepší, co u nás momentálně létá, stíhačky Jas-39 Gripen. Byl to náš nápad a museli jsme k tomu získat svolení majitele Mustanga i velení armády. Podařilo se to a výsledkem byla nádherná podívaná, kterou u nás ještě nikdo nikdy neviděl,“ pokračuje Matějíček, kterého to na letiště táhlo už v předškolním věku.

Po roce 1989 se začala psát nová historie létání v Chebu

První pocity z cesty vzduchem zakusil ve Strakonicích. Pak ale přišla dlouhá pauza.

„To jsem se mohl na letadla jenom dívat, maximálně lepit modely. Znovu začít bylo možné až po roce 1989, kdy jsme společně s dalšími čtyřmi kamarády a za pomoci instruktorů místních práškařů začali psát novou historii létání v Chebu, tentokrát na ultralehkých strojích,“ vzpomíná.

Tehdy také začala v hlavách letců klíčit myšlenka na vzkříšení leteckých dnů, které se před válkou v Chebu konaly pravidelně.

„Tradice sahá do 20. let minulého století. Na chebském letišti tehdy působilo vojenské letecké učiliště a stíhací perutě s těmi nejlepšími leteckými instruktory. Bylo zde možné vidět největší letecká esa tehdejší doby,“ uvádí Matějíček, který má historii chebského letectví v malíčku.

První novodobý Letecký den se v Chebu uskutečnil v roce 2007. Zkušenosti parta nadšenců zúročila hned následující rok, kdy úspěšnou show zopakovali. Bylo to však náročné. A tak padlo rozhodnutí, že další leteckou podívanou budou organizovat vždy po dvou letech. Báječné muže na létajících strojích tak mohly tisíce návštěvníků obdivovat i letos. A organizátoři se už po hlavě vrhli do příprav dalšího ročníku.

Blíží se stoleté jubileum

„V roce 2017 budeme v Chebu slavit 100 let od vzniku letiště a počátku létání. Tady u nás tehdy vyrostlo první a jediné letiště v zemích Koruny české bývalého rakouskouherského mocnářství. To je určitě výzva, tak se nechte překvapit,“ odmítá Luděk Matějíček prozradit cokoli o chystaných plánech.

Jedno však přiznává. Rád by v Chebu uvítal legendární Messerschmitt Me-262 Schwalbe, kterému zasvěcení říkají láskyplně vlaštovka. Možná také proto, že tento první v boji nasazený proudový stroj Německa se právě v Chebu vyráběl.