Kamionová doprava v České republice houstne, míst pro bezproblémové zaparkování těžkotonážníků se ale nedostává. Ilustrační snímek

Kamionová doprava v České republice houstne, míst pro bezproblémové zaparkování těžkotonážníků se ale nedostává. Ilustrační snímek | foto: Jan Karásek, MAFRA

Zaparkovat kamion u dálnice D6 je skoro zázrak, řešení v nedohlednu

Zůstat na víkend nebo jen na pár hodin s kamionem na odpočívadle u dálnice D6 v Karlovarském kraji, není pro řidiče nic jednoduchého. Vhodných ploch, kde by mohli nejen zaparkovat, ale našli by tam alespoň nejnutnější zázemí, je poskrovnu. A lépe v nejbližších letech nebude.
Reklama

„Někdy si říkám, že je štěstí, že tady parkovat nemusím,“ řekl karlovarský řidič kamionu Zbyněk. „Ale od kolegů, kteří to čas od času potřebují, vím, že sehnat dobré místo je fakt dílem náhody,“ dodává.

Ožehavá začíná být tato otázka zvláště v době, kdy v sousedním Německu zakázali řidičům kamionů trávit volno v kabině. Ti, kteří mohou, se tak na volné dny stěhují do států, kde toto omezení neplatí. Mezi ně patří i Česká republika. Jenomže parkovišť pro kamiony je tu minimálně, a tak stojí, kde se dá. Netýká se to ale jen kraje.

Mezi řidiči kamionů je například oblíbený Ostrov. Je hned vedle hlavního tahu na sever Čech a vzhledem k velikosti města není problém ani se zázemím. Jenomže právě fakt, že si řidiči město oblíbili, vede jeho představitele na základě podnětů občanů k různým opatřením.

„Týkalo se to například Nádražní ulice, kde si lidé stěžovali na parkující kamiony. Ty navíc zabíraly tolik místa, že nebyla dodržená průjezdní šířka komunikace,“ vysvětlil ostrovský místostarosta Petr Šindelář.

Radnice podle jeho slov toleruje to, že kamiony nyní poměrně hojně stojí v bezprostředním okolí někdejšího areálu Škody Ostrov. Této možnosti však odzvoní v okamžiku, kdy zde developer Panattoni začne realizovat průmyslovou zónu Ostrov – sever. Anebo v okamžiku, kdy si na stojící kamiony začnou stěžovat lidé.

Reklama

„Odpočívek pro kamiony je obecně nedostatek,“ potvrdil Lukáš Hnízdil, ředitel karlovarské pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Za pravdu mu dal i Miroslav Němec, viceprezident Svazu dopravy České republiky pro silniční infrastrukturu.

„Parkovišť pro kamiony není nikdy dost. Zvláště těch uklizených a vybavených. Karlovarsko shodou okolností znám, protože tudy jezdím do zahraničí. Není tam nic, co by bylo z tohoto pohledu plnohodnotné,“ nešetřil kritikou nejzápadnějšího regionu Němec, který jinak pracuje jako ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje.

Zlepšení situace je přitom v nedohlednu. Vystavět na stávající dálniční síti nové čerpací stanice spojené s parkovišti pro kamiony není podle Lukáše Hnízdila nic jednoduchého. „Ta procedura je na několik let. Její součástí je mimo jiné studie, záměr schvalovaný ministerstvem dopravy i posouzení vlivu stavby na životní prostředí.“

Parkovacích míst pro kamiony tak začne přibývat až s novými úseky dálnice. A ani tak jich v kraji nebude přehršel. K těm stávajícím přibudou vlastně už místa v sousedství dnešní benzinové čerpací stanice u Verušiček.

Ta se po dokončení dálnice v tomto úseku, tedy kolem roku 2020 až 2025, změní v oboustrannou, jejíž součástí budou i odpočívky. „Stávající legislativa nám možnost rychlejšího řešení bohužel nedává,“ podotkl ředitel krajského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic.

Podle Miroslava Němce je jednou z možností zapojit do procesu privátní sféru. „Investice do podobných areálů měla být vyvážena jakýmsi VIP právem na obsluhu těchto ploch, provoz čerpacích stanic, penzionů a dalšího zázemí. Říká se tomu šedé mýto. Chtělo by to ale velkého hráče, který by si dokázal poradit jak s legislativními, tak technickými úskalími,“ naznačil Němec.

Stopku podobným projektům vystavila ekonomická krize. „Vlastně se ani nedostaly na vzestup,“ doplnil Němec. Podle jeho názoru ale není vyloučené, že stát se v budoucnu k takovým plánům vrátí.

Reklama
Reklama
Reklama