Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kapitán obeplul svět na lodi se jménem slavných lázní, Karlovy Vary

  15:39aktualizováno  15:39
Jméno nejslavnějšího českého lázeňského města znají po celém světě. A to nejen díky vyhlášené lázeňské péči, ale také díky zaoceánské lodi, která v letech 1986 až 1996 nesla jméno Karlovy Vary. Námořní kapitán Karel Zeman absolvoval za osm měsíců u jejího kormidla cestu kolem světa.

Kapitán Československé námořní plavby na lodi Karlovy Vary Karel Zeman. | foto: archiv Karla Zemana

„Loď Karlovy Vary koupila Česká námořní plavba v době zvýšené poptávky po tonáži lodí na sypaný náklad od Řeků,“ řekl kapitán Zeman.

Loď původně nesla jméno Terpsichore a v roce 1974 ji postavili japonští dokaři jako úspěšný typ Fortune. Karel Zeman jí velel osm měsíců. „Za tu dobu jsme ve službách finského nájemce obepluli zeměkouli dokola. Z Finska do Finska,“ zavzpomínal na cestu snů Zeman.

Karlovy Vary vypluly v zimě roku 1990 z finského přístavu s krkolomným jménem Uusikaupunki. Loď vezla 25 tisíc tun umělých hnojiv. „Náklad jsme postupně vykládali v saudskoarabských přístavech Yenbo a Damman, zbytek v Kuvajtu,“ uvedl kapitán plavidla.

Z Kuvajtu loď plula pro další náklad, volně sypanou magnezitovou rudu, na ostrov Groote Eyland u severní Austrálie. S rudou plula napříč Tichým oceánem do Panamy, kanálem do Karibiku a vyložila ji v Tampě na Floridě.

„Posledním nákladem bylo obilí z New Orleans, odkud jsme dopluli do finského Naantali,“ doplnil trasu plavby Karel Zeman.

Celou plavbu se na palubě Karlových Varů plavil i Karlovarák. Byl jím první strojní důstojník Antonín Šimurda. „Je to sportovec, jogín a znalec drahých kamenů. Práci měl jednodušší o to, že na lodi japonské produkce bylo většinou vše úžasně vychytané a spolehlivé,“ představil svého podřízeného námořní kapitán.

Název lodi vyvolával vzpomínky

Jméno lodi mnohde vyvolalo rozruch. Asi největší zažil Karel Zeman v Kuvajtu.
„Odbavovali nás přísně se tvářící košiláči. Po vypití dvou plzní, Alláh prý pod palubu nevidí, se rozpovídali o svých zážitcích z Karlových Varů, kde byli jako lázeňští hosté. Alláh by jim musel nechat uříznout jazyky,“ s úsměvem řekl kapitán.

Díky tomu ovšem měla jak loď, tak její posádka protekci. „Košiláči si k nám jen tak chodili popovídat o pozemském ráji v Karlových Varech,“ doplnil Karel Zeman.

Rok 1998 znamenal konec České námořní plavby.

„Naše udržované lodě si rádi od Viktora Koženého koupili pod cenou známí evropští rejdaři z Holandska, Norska a dalších zemí. Bohužel nevím, komu připadly Karlovy Vary. Byl jsem tehdy v Rumunsku jako šéf stavebního dozoru na naší budoucí lodi Morava, o kterou jsme ale také přišli. Ale vzhledem k tomu, že Karlovy Vary měly už úctyhodných 24 let, asi už toho moc nenajezdily. Není vyloučeno, že loď šla rovnou do šrotovací loděnice,“ dodal Karel Zeman.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Martina Paboučková opustila management hotelu, který několik let vedla, a stala...
Opustila prestižní místo manažerky, aby se stala chůvou. A nelituje

Dřív řídila Martina Paboučková z Chebu kolektiv zaměstnanců hotelu, aby fungoval jak dobře namazaný stroj. Teď pečuje o batolata. A je spokojená.  celý článek

Muž jel po D6 v protisměru i s naloženým vozíkem
VIDEO: Řidič jel po dálnici D6 v protisměru, zmatky působil na obou stranách

Řidič ve fabii s vozíkem vjel ve středu po poledni na dálnici D6 do protisměru. Několik kilometrů tak ohrožoval řidiče jedoucí do Prahy. Zmatky ale působil na...  celý článek

Ilustrační foto
Lesníci se bojí plánu zakázat těžbu dřeva, ztráty by počítali v milionech

Správci městských lesů se obávají mnohamilionových ztrát za prodej vytěženého dřeva. Hrozí v okamžiku, kdy stát odsouhlasí zákaz těžby, aby přiměl dřevaře...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.