Budova horního nádraží v Karlových Varech je už zdemolovaná. Nová výpravní hala začne cestujícím sloužit příští rok na jaře. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Hluk, prach a nepohodlí. Z horního nádraží zbyla už jen hromada sutin

  • 2
Cestující vlakem se na karlovarském horním nádraží musí obrnit trpělivostí. Přímo za jejich zády hlučí těžká technika, kvůli které není ani pořádně slyšet nádražní rozhlas.

Žádný klid a nulové pohodlí. Tak v současné době vypadá situace na karlovarském horním nádraží. Kvůli výstavbě nové odbavovací haly nemají cestující ani možnost čekat na příjezd vlaku v čekárně.

„Moc pohodlné to není,“ řekl starší muž, který po pseudobezbariérovém přístupu na peron vyvláčel kufr na kolečkách. Po zdolání schodiště unaveně usedl na jednu z lavic pod střechou nástupiště, které provizorně nahrazují čekárnu.

A vzápětí se ukázala další svízel cestování. Nádražní rozhlas začal hlásit příjezd vlaku. Jenomže v rachotu těžké techniky, která cestujícím hlomozí prakticky za hlavou, nebyly ampliony prakticky slyšet. „Teď nevím, jestli už to náhodou není můj vlak,“ posteskl si cestující.

Jak jeho, tak i ostatní může hřát vědomí, že současný neutěšený stav je pouze dočasný. Provizorní nádraží, které vyrostlo těsně po druhé světové válce, v příštím roce nahradí moderní odbavovací hala.

Její podobu mohou cestující vidět na vizualizaci, která visí na provizorní pokladně nádraží. Na novou stavbu si ovšem musí počkat. Do května příštího roku. Stavba je navíc v současné době v mírném skluzu.

Za zpoždění prací při bourání a stavbě budoucího hlavního karlovarského nádraží může dodatečný geologický průzkum, nezbytný pro stavbu technologického stožáru.

„Bylo také potřeba prověřit některé základové konstrukce,“ vysvětlil prodlevu Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, která je investorem celého projektu.

Podle Illiašových slov nebylo možné průzkum zajistit ještě před zahájením prací. Investor musel získat řadu potřebných povolení. „Bohužel se vydání jednoho z nich poněkud protáhlo,“ uvedl mluvčí Illiaš. Zdržení by se však podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty nemělo nikterak dotknout termínu dokončení stavby, které je podle plánu v květnu příštího roku.

„Po demolici budovy nádraží zahájíme práce na základových pilotách a základech pro novou výpravní budovu. Jedná se o ocelovou montovanou konstrukci. Práce na její výstavbě by podle předpokladů měly začít ještě letos na podzim,“ dodal Marek Illiaš.

Novou podobu vdechl karlovarskému železničnímu uzlu architekt Petr Franta. Výstavba budovy, která svým tvarem připomíná kávové zrno, přijde přibližně na 96 milionů korun. „Počítáme, že na akci získáme 70 milionů z evropského dotačního programu doprava,“ uvedl Pavel Surý, ředitel Správy železniční dopravní cesty.

Další peníze na modernizaci má připravené Státní fond dopravní infrastruktury. Pro letošní a příští rok je to celkem 35 milionů korun.

Původní rozsáhlá výstavní nádražní budova z roku 1898 byla z větší části za 2. světové války zničena při bombardování spojeneckými vojsky. Zbývající část od té doby postupně chátrala.