Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zakázku na Karlovarskou kartu vyhrála firma, která chtěla nejvíc peněz

  10:19aktualizováno  10:19
Suverénně nejdražší firmu vybral Karlovarský kraj pro složitý úkol: zařídit výrobu, distribuci a také provoz nového systému jednotné jízdenky - Karlovarské K3 karty. Tu má dostat prvních 70 tisíc cestujících zdarma. Po nabití s ní lidé zaplatí ve všech autobusech a vlacích v regionu.

Na používání K3 karty v karlovarské městské hromadné dopravě se kraj s magistrátem zatím nedohodl. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Krajská vláda věří, že díky elektronické kartě a jednoduššímu cestování přiláká do veřejné dopravy více pasažérů.

Výběrové řízení na Karlovarskou kartu vyhrály Plzeňské městské dopravní podniky s cenou 70,2 milionů korun (bez daně). Další tři nabídky byly podstatně levnější, přesto s nimi firmy neuspěly.

"Plzeňské dopravní podniky mají v oboru nejvíce zkušeností, jsou spolehlivé a víme, že to zvládnou," zdůvodnil rozhodnutí Petr Navrátil, náměstek hejtmana pro dopravu. Nižší cena podle něho není ještě zárukou, že systém bude fungovat. 

Fakta

Karlovarská karta K3

Vítěz soutěže:

Plzeňské městské dopravní podniky a. s. a Karlovarská karta s. r. o. - 70,23 mil. Kč (bez DPH)

Další uchazeči:

EM Card - 60,45 mil. Kč

Wincor Nixdorf s. r. o. - 63,590 mil. Kč (bez DPH)

XT Card - 54 mil. Kč

Argumentuje i nedávným kolapsem nového registru aut na ministerstvu dopravy. Navíc by bylo možné provázat používání jízdenek v Karlovarském a Plzeňském kraji.

"Smysl karty spočívá v tom, že ji cestující mohou použít u všech dopravců v základní dopravní obslužnosti. Velmi se zjednoduší přestupování," uvedl Jan Zborník z Agentury projektového a dotačního managementu Karlovarského kraje.

Kraj, který ztrátovou dopravu dotuje, tak získá přesný přehled, kolik lidí jakým spojem opravdu jezdí.

Stále ale není jasné, kdy si lidé budou moci kartu K3 objednat. Jiné výběrové řízení na dodavatele odbavovacích strojků do dopravních prostředků je totiž stále předmětem sporu a čeká se, jak rozhodne antimonopolní úřad.

Zavádět jízdenky bez strojků nemá smysl. Novinku, o níž se mluví už nejméně čtyři roky, chce kraj spustit s pomocí dotace z Evropské unie. Jenže to by musel stihnout nejpozději v příštím roce.

O sjednocení tarifů různých dopravců kraj neuvažuje

Někteří dopravci na modernější odbavovací strojky čekají už dlouho a přemýšlí, že je začnou obměňovat z vlastních zdrojů. To je případ firmy Autobusy Karlovy Vary. "Jeden stojí asi 80 tisíc, potřebujeme je do 200 autobusů," řekl ředitel Zdeněk Suchan.

Upozorňuje zároveň, že když kraj nesjednotí různé ceny jízdného různých dopravců, tak nové cestující nepřiláká. "Pokud se jen vymění technologie, nic se nezmění," míní Suchan.

V MHD v Sokolově a Chebu už nyní platí kartou 60 procent pasažérů. V meziměstské dopravě jen 20 procent. Největšímu dopravci meziročně klesá počet přepravených cestujících o devět procent, což je poměrně hodně.

"Ani zdražování pohonných hmot nenutí občany jezdit častěji veřejnou dopravou," konstatoval Suchan.

O sjednocení tarifů různých dopravců se krajská vláda nepokouší. "Nepočítáme s tím. Rozdíly v cenách jízdenek jsou relativně vysoké. Třeba malí dopravci na Žluticku, Toužimsku a Bochovsku jsou až o 30 procent levnější než velké Autobusy Karlovy Vary. Kterým směrem by se tedy měla jednotná cena ubírat?" ptá se náměstek hejtmana Petr Navrátil. "Kdybychom ji stlačili dolů, firma by ztrátu chtěla od kraje dorovnat."

Není to jediný problém. Kraj se nedohodl s karlovarským magistrátem na používání K3 karty v městské hromadné dopravě. Jeden ze sporných bodů se týká dělení o dotace a tržby.

"To se ještě řešit dá. Od počátku jsme ale vznášeli připomínky, které nebyly příliš vyslyšeny. Chceme, aby systém fungoval, rozhodně ho nechceme bořit," zdůraznil náměstek primátora Jaroslav Růžička.

Vedení města pověřilo ředitele karlovarského dopravního podniku, aby připravil návrh k maximálnímu propojení městské a meziměstské dopravy. "Kraj i město ušetří, když se linky projíždějící městem stanou součástí MHD," vysvětlil Růžička.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na testech ani u lékaře jsme nebyli, řekli svědci k podvodům s řidičáky

Výslechy svědků pokračovalo u soudu v Chebu projednávání rozsáhlého případu falešných řidičáků, který vydávala radnice v Mariánských Lázních. Řada z těch,...  celý článek

(ilustrační snímek)
V Chebu sčítali bezdomovce. Není jich méně, jen se přesunuli jinam

V Chebu a okolí žijí asi dvě stovky lidí bez domova. Je to přibližně stejně jako v předcházejících letech, a to i přes skutečnost, že ve městě zmizela většina...  celý článek

Násilí (ilustrační foto)
Žena měsíce týrala partnera, spal na chodbě a musel plnit rozkazy

Dlouhé měsíce týrání snášel od své partnerky muž na Sokolovsku. Musel plnit její rozkazy, když neposlechl, zbila ho. Žena mu také brala důchod, nutila krást v...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.