Na používání K3 karty v karlovarské městské hromadné dopravě se kraj s magistrátem zatím nedohodl.

Na používání K3 karty v karlovarské městské hromadné dopravě se kraj s magistrátem zatím nedohodl. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Zakázku na Karlovarskou kartu vyhrála firma, která chtěla nejvíc peněz

  • 8
Suverénně nejdražší firmu vybral Karlovarský kraj pro složitý úkol: zařídit výrobu, distribuci a také provoz nového systému jednotné jízdenky - Karlovarské K3 karty. Tu má dostat prvních 70 tisíc cestujících zdarma. Po nabití s ní lidé zaplatí ve všech autobusech a vlacích v regionu.

Krajská vláda věří, že díky elektronické kartě a jednoduššímu cestování přiláká do veřejné dopravy více pasažérů.

Výběrové řízení na Karlovarskou kartu vyhrály Plzeňské městské dopravní podniky s cenou 70,2 milionů korun (bez daně). Další tři nabídky byly podstatně levnější, přesto s nimi firmy neuspěly.

"Plzeňské dopravní podniky mají v oboru nejvíce zkušeností, jsou spolehlivé a víme, že to zvládnou," zdůvodnil rozhodnutí Petr Navrátil, náměstek hejtmana pro dopravu. Nižší cena podle něho není ještě zárukou, že systém bude fungovat. 

Fakta

Karlovarská karta K3

Vítěz soutěže:

Plzeňské městské dopravní podniky a. s. a Karlovarská karta s. r. o. - 70,23 mil. Kč (bez DPH)

Další uchazeči:

EM Card - 60,45 mil. Kč

Wincor Nixdorf s. r. o. - 63,590 mil. Kč (bez DPH)

XT Card - 54 mil. Kč

Argumentuje i nedávným kolapsem nového registru aut na ministerstvu dopravy. Navíc by bylo možné provázat používání jízdenek v Karlovarském a Plzeňském kraji.

"Smysl karty spočívá v tom, že ji cestující mohou použít u všech dopravců v základní dopravní obslužnosti. Velmi se zjednoduší přestupování," uvedl Jan Zborník z Agentury projektového a dotačního managementu Karlovarského kraje.

Kraj, který ztrátovou dopravu dotuje, tak získá přesný přehled, kolik lidí jakým spojem opravdu jezdí.

Stále ale není jasné, kdy si lidé budou moci kartu K3 objednat. Jiné výběrové řízení na dodavatele odbavovacích strojků do dopravních prostředků je totiž stále předmětem sporu a čeká se, jak rozhodne antimonopolní úřad.

Zavádět jízdenky bez strojků nemá smysl. Novinku, o níž se mluví už nejméně čtyři roky, chce kraj spustit s pomocí dotace z Evropské unie. Jenže to by musel stihnout nejpozději v příštím roce.

O sjednocení tarifů různých dopravců kraj neuvažuje

Někteří dopravci na modernější odbavovací strojky čekají už dlouho a přemýšlí, že je začnou obměňovat z vlastních zdrojů. To je případ firmy Autobusy Karlovy Vary. "Jeden stojí asi 80 tisíc, potřebujeme je do 200 autobusů," řekl ředitel Zdeněk Suchan.

Upozorňuje zároveň, že když kraj nesjednotí různé ceny jízdného různých dopravců, tak nové cestující nepřiláká. "Pokud se jen vymění technologie, nic se nezmění," míní Suchan.

V MHD v Sokolově a Chebu už nyní platí kartou 60 procent pasažérů. V meziměstské dopravě jen 20 procent. Největšímu dopravci meziročně klesá počet přepravených cestujících o devět procent, což je poměrně hodně.

"Ani zdražování pohonných hmot nenutí občany jezdit častěji veřejnou dopravou," konstatoval Suchan.

O sjednocení tarifů různých dopravců se krajská vláda nepokouší. "Nepočítáme s tím. Rozdíly v cenách jízdenek jsou relativně vysoké. Třeba malí dopravci na Žluticku, Toužimsku a Bochovsku jsou až o 30 procent levnější než velké Autobusy Karlovy Vary. Kterým směrem by se tedy měla jednotná cena ubírat?" ptá se náměstek hejtmana Petr Navrátil. "Kdybychom ji stlačili dolů, firma by ztrátu chtěla od kraje dorovnat."

Není to jediný problém. Kraj se nedohodl s karlovarským magistrátem na používání K3 karty v městské hromadné dopravě. Jeden ze sporných bodů se týká dělení o dotace a tržby.

"To se ještě řešit dá. Od počátku jsme ale vznášeli připomínky, které nebyly příliš vyslyšeny. Chceme, aby systém fungoval, rozhodně ho nechceme bořit," zdůraznil náměstek primátora Jaroslav Růžička.

Vedení města pověřilo ředitele karlovarského dopravního podniku, aby připravil návrh k maximálnímu propojení městské a meziměstské dopravy. "Kraj i město ušetří, když se linky projíždějící městem stanou součástí MHD," vysvětlil Růžička.