Karlovarský grafický designér Jiří Hanek s ukázkou parte a kondolenčních listin...

Karlovarský grafický designér Jiří Hanek s ukázkou parte a kondolenčních listin na hřbitově v Drahovicích | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Designér tvoří originální smuteční listiny, inspirovalo ho staré parte

  • 7
Zcela novou podobu dal parte a dalším smutečním listinám karlovarský grafický designér Jiří Hanek. Se svými návrhy slaví nebývalý úspěch.

Když jednou uklízel Jiří Hanek pozůstalost, našel v ní padesát let staré parte prababičky. Bylo obyčejné, ale na kvalitním papíře a vytištěné knihtiskem. Vedle něj bylo založené parte babičky z nedávné doby.

„Při pohledu na něj se mi vybavila atmosféra jejích posledních dní, řada vzpomínek na samotné poslední rozloučení, ale i spousta našich společných zážitků. Byl to důležitý okamžik rozjímání,“ popisuje.

Naproti tomu novější parte vytištěné laserovou tiskárnou se prý nijak nelišilo od faktury za pohřeb. Tehdy jej napadlo, že smuteční tiskoviny jsou jedinou památkou, která po pohřbu coby obřadu zůstane, a přesto jim chybí dostatečná pozornost.

Rozhodující událostí pak bylo osobní setkání se smrtí matky, pro kterou navrhl parte. Následovala nečekaná velmi pozitivní odezva okolí. Se svými přáteli tak založili společnost Parteo. Specializuje se na tvorbu designových a elegantních parte i kondolenčních listin.

„Chceme vnímání těchto věcí změnit. Vzal jsem peníze, další jsem si půjčil v bance a začal sepisovat podnikatelský plán,“ vypráví designer.

Začali spolupracovat s inovativní pohřební službou

K týmu se přidalo několik dalších lidí, které čekal rok vývoje a testování. Začali spolupracovat s jednou z českých inovativních pohřebních služeb a výsledkem byly prototypy nových parte.

„Zjišťovali jsme, co funguje a začali jsme vyvíjet různé řady,“ říká Jiří Hanek.

Lidé se mohou s produkty Parteo setkávat postupně ve stále více pohřebních službách po celé republice, nebo si je zákazníci mohou objednat přímo od tvůrců v e-shopu. Ukázky jsou k vidění na Facebooku pod stránkou Parte jinak.

Zájem je podle Jiřího Hanka stále větší a velmi jej překvapuje, že jim lidé za jejich produkty i osobně děkují.

„Na parte, která vídám, mi vadí několik věcí. Všechna mi připadají stejná. Jsou neosobní a nedávají možnost vyjádřit vkus a charakter člověka, který odešel. Nelíbí se mi všechny ty kýčovité kytičky, obláčky a andělíčkové. Smuteční tiskoviny by stejně jako jakékoliv jiné produkty měly odrážet současný vkus a potřeby lidí,“ popisuje Hanek.

Znovu oživuje i kondolenční listiny

Designéři vsází na dvě základní barvy - pro ženy je to tmavě purpurová, pro muže tmavě modrá.

Znovuzrozený produkt jsou podle Jiřího Hanka kondolenční listiny, které jsou velmi důležité pro pozůstalé i pro smuteční hosty na pohřbech.

„Známé jsou kondolenční knihy, pokud zemře známá osobnost. Od kondolenčních listin se ale upustilo a je to veliká škoda. Pozůstalí si pak mohou zápisy přečíst a projít si je během procesu truchlení, ale i kdykoliv později. Proto říkáme, že kondolenční listiny léčí,“ podotýká Hanek.

Smuteční tiskoviny se nebojí označit pojmem rodinné stříbro a domnívá se, že se jim nedostává odpovídající pozornosti. Svatební oznámení a oznámení o narození potomka přitom řada lidí považuje za samozřejmou věc.

„Při tvorbě se snažíme o nadčasovost a kvalitu a využíváme možnosti, které moderní technologie nabízejí,“ říká Hanek. Dodává přitom, že ještě před pěti lety by ho vůbec nenapadlo, že ho určením osudu zcela pohltí parte a téma smuteční komunikace.