Zpoplatněný úsek R6 mezi Chebem a Karlovými Vary měří 46 kilometrů a nenavazuje na českou dálniční síť.

Zpoplatněný úsek R6 mezi Chebem a Karlovými Vary měří 46 kilometrů a nenavazuje na českou dálniční síť. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Karlovarský kraj znovu zkusí prosadit levnější dálniční známky

  • 19
Nápad zavést levnější krajské dálniční známky za 300 korun se znovu vrací do hry. Jako svou zákonodárnou iniciativu ho pošle do Sněmovny krajská vláda ČSSD a KSČM. Ta přijde s návrhem na změnu zákona o pozemních komunikacích příští týden.

O jeho nasměrování do parlamentu pak bude hlasovat i krajské zastupitelstvo. S myšlenkou přichází opět hejtman Josef Novotný (ČSSD).

Podle něj si řidiči v regionech zaslouží nižší cenu než současných 1 500 korun ročně, pokud nejezdí po celé zemi a využívají pouze krátké úseky rychlostních silnic a dálnic blízko domova.

To je případ Karlovarského kraje, kde zpoplatněný úsek R6 mezi Chebem a Karlovými Vary měří 46 kilometrů a na českou dálniční síť ani nenavazuje.

"Byl by to přínos pro občany, kteří nikam dál nejezdí. Teď si mnozí drahou známku za 1 500 korun nekoupí a raději dálnici objíždí po okreskách, skrz města a obce, kde zatěžují životní prostředí," řekl Novotný.

Odmítá argument, že v celostátním měřítku by levnější regionální dálniční známky finančně ochudily český státní rozpočet. "Naopak, státní kasa by na tom ještě vydělala. Známky za 300 by si pořizovali řidiči, kteří si nekupují ty za 1 500 korun," míní hejtman.

Podle něho by nešlo o 14 různých kuponů, ale o jeden, na němž by se jen vyznačila platnost pro určitý region nebo i více regionů.

S podobnou novelou zákona už jednou Karlovarský kraj přišel. Ve Sněmovně ale návrh vloni v únoru jen těsně v prvním čtení neprošel. Chyběly tři hlasy. Jeden z dnes už bývalých zákonodárců se přiznal, že se spletl, a další dva (Jana Suchá a Jan Bureš), kteří se vyslovili proti, paradoxně pocházeli z Karlovarského kraje.

Suchá svůj odpor vůči krajským známkám vysvětlila tak, že jde o populistické gesto, které zkrátí příjmy státu. "Nový úsek R6 v kraji zrychlil dopravu a já si ráda za ušetření času zaplatím. Kouskování dálnic podle platnosti kuponů nemá smysl. Důležité je, že jde o dálnici, která svůj účel splňuje," uvedla Suchá.

Nemá to být jen karlovarská známka

To bylo v době, kdy vládla Nečasova pravicová vláda. Teď je rozložení sil v parlamentu jiné a nakloněné doleva. Z opozičního poslance Novotného se stal poslanec vládní.

"Po volbách se Sněmovna proměnila, a proto je třeba proces zákonodárné iniciativy zopakovat. Spousta lidí si stále mylně myslí, že chceme jen karlovarskou dálniční známku nebo že si kraj chce vybrané peníze nechat. Když s návrhem na krajské kupony přijdeme v pravý čas a dobře ho vysvětlíme, určitá šance existuje," míní Novotný.

Na stejné názorové vlně jsou i zdejší poslanci z hnutí ANO. Například Roman Procházka si myslí, že za jízdu po odříznutých úsecích dálnic by se vůbec platit nemělo.

"Pokud by tohle nebylo průchodné, tak bych podpořil jakoukoliv jinou variantu, která občanům prospěje. Musel bych si ale konkrétní návrh zákona nejdříve přečíst," řekl poslanec Procházka.

Má podmínku, aby systém nebyl dražší, než kolik se na poplatcích vybere. Nevěří, že by stát kvůli krajským známkám přišel zkrátka. "Byla by to nabídka hlavně pro lidi, kteří si nyní celorepublikové známky nekupují."