Tisíce turistů směřuje každoročně do významných průmyslových podniků v regionu. Zájem je ale mnohdy tak velký, že je to skoro až neúnosné. Jenom novorolskou porcelánku Thun 1794, respektive její výrobní linky, letos navštíví podle odhadu 12,5 tisíce lidí.
„A to už je na pováženou,“ uvedl generální ředitel porcelánky Vlastimil Argman. Na nezájem turistů si rozhodně nestěžují ani v karlovarské sklárně Moser. Tu loni navštívilo 50 tisíc lidí.
Návštěvníků novorolské porcelánky rok od roku přibývá. „Máme náznaky, že příští rok by se počet návštěvníků mohl dostat někam ke 13 tisícovkám lidí. Rozhodně nechceme nikomu bránit v prohlídkách našeho podniku, ale takový počet už je vážně strop,“ uvedl ředitel porcelánky.
Podnik vychází návštěvníkům vstříc zvláštními úpravami. Důkazem toho je i letošní kompletní rekonstrukce firemní vzorkovny. „Původní vznikla v 90. letech a v současné době už nesplňovala bezpečnostní požadavky na pohyb velkých skupin návštěvníků,“ vysvětlil zásadní důvod pro modernizaci vzorkovny Argman.
Autory podoby nové galerie jsou pražští designéři Boris Klimek a Lenka Damová. Design staví na tmavých barvách, kovových materiálech a kvalitním osvětlení.
„Návštěvníkům umožňuje popustit uzdu fantazie. V někom může galerie evokovat vesmírnou loď, v jiném zase průmyslový provoz či návštěvu z budoucnosti. Stala se moderní vstupní branou do návštěvnického centra,“ přiblížil novou podobu vzorkovny Vlastimil Argman.
Novorolská porcelánka má ale ještě jedno specifikum: porcelánovou školičku. V ní mají děti šanci vyzkoušet si, jak se zdobí porcelán. A to jsou další lidé navíc. „Tady by ale ještě kapacita byla, pokud bychom od školičky oddělili prohlídkový okruh,“ naznačil Vlastimil Argman.
V této atrakci, kterou za loňský rok navštívilo 5,5 tisíce dětí, vidí generální ředitel porcelánky v době, kdy je boj o nové pracovní síly nekonečný, přidanou hodnotu. „Podobná návštěva může u dětí ovlivnit budoucí profesní směřování. Není tak vyloučeno, že děti, které se dnes učí lepit na hrnečky obtisky, se k nám jako dospělé vrátí,“ dodal Vlastimil Argman.
Návštěvnické centrum karlovarské sklárny Moser si vede stále lépe. Před nedávnem to konstatovala někdejší mluvčí sklárny Jitka Svobodová. O zájmu svědčí čísla návštěvnosti za loňský rok, kdy si k pecím našlo cestu na 50 tisíc návštěvníků. Pro letošek ve sklárně počítají s obdobným, spíš ale vyšším číslem. Možná i proto, že prohlídkový okruh prodloužili o VIP část.
„Návštěvníci se tak dostanou nejen ke sklářským pecím, ale i do dílen kuličů, malířů skla či rytců,“ vypočetla Jitka Svobodová.
O vzácné návštěvy není a nebyla nouze, o čemž svědčí například i jména zapsaná v takzvaném Klubu obřích číší. Jeho členy jsou například hudebník Louis Armstrong, spisovatel Erich von Däniken anebo herečky Claudia Cardinalová či Whoopi Goldbergová.