Region bude rozdělen do čtyř oblastí. O každou z nich budou soutěžit jednotliví dopravci. Jasné je zatím to, že cestování autobusy v jedné z oblastí, zahrnující například Bochovsko či Toužimsko, budou zajišťovat menší regionální podniky.
„Jsou tady, víme o nich a tímto krokem jim chceme pomoci. Podmínky nám dovolují, aby do dvaceti procent velikosti území, zajišťovaly dopravu právě malé a střední firmy,“ uvedl krajský náměstek pro dopravu Martin Hurajčík.
O další tři oblasti kraje se povede soutěž, do níž se přihlásí především velcí národní dopravci.
Vlastní dopravní podnik
Těm ale může znepříjemnit situaci na trhu další nápad hejtmanství. „Kraj přišel s myšlenkou na zřízení vlastního dopravního podniku. Nápad je pořád na stole, ale minulý rok byl schválen zákon o rozpočtové zodpovědnosti, který říká, že pokud zadluženost kraje stoupne na 60 procent daňových příjmů, musí kraje sestavovat rozpočty pouze přebytkové nebo vyrovnané,“ vysvětlila možnou potíž hejtmanka kraje Jana Vildumetzová.
V současné době se pracuje na dokumentu, který by měl na tuto otázku nabídnout odpověď.
Čas platnosti se blíží, proto kraj pracuje na pravidlech, která budou muset zájemci o miliardový tendr splnit.
„Chceme mít jednotný dopravní systém, pod kontrolou budeme chtít mít i kvalitu autobusů a jízdné. Tendr se uzavírá na deset let, musíme myslet na stovky, možná i tisíce drobností, neboť se podmínky už za běhu měnit nesmí,“ dodal Hurajčík.