Rekonstrukci lávky přes horní nádraží v Karlových Varech zkomplikoval...

Rekonstrukci lávky přes horní nádraží v Karlových Varech zkomplikoval zapomenutý sklep. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Pod kolejištěm na horním nádraží čekal zapomenutý sklep s uhlím

  • 1
Nález takřka archeologický nahlásili zaměstnanci firmy, která v areálu karlovarského horního nádraží chystá výstavbu nové lávky pro pěší na sídliště Růžový Vrch.

Při přípravě pilotů na zakotvení lávky totiž objevili pod kolejištěm zapomenutý sklep.

„Byla v něm kamna plná uhlí. Jen škrtnout,“ popsal situaci náměstek primátora Čestmír Bruštík. Tato příhoda by ovšem podle jeho slov neměla ohrozit termín dokončení lávky. Dodavatelská firma převzala staveniště 5. června a na samotnou stavbu má rok. První chodci by tak měli po lávce přejít v červnu 2018.

Investorem výstavby lávky je město Karlovy Vary. Dodavatelské firmě za ni zaplatí téměř 25 milionů korun.

Lávka má zpoždění

Zahájení výstavby lávky přitom nabralo téměř čtvrtroční zpoždění. Důvodem byly podle prvního náměstka primátora Čestmíra Bruštíka obavy dodavatelské firmy z toho, že se s projektem takříkajíc nevejde do výluk ve vlakové dopravě, které naplánovaly firmy pracující na peronizaci horního nádraží. Požadovala proto od města finanční jistinu pro případ, že by musela platit neplánovanou výluku.

„Tyto prostředky jsou ovšem součástí podepsané smlouvy,“ konstatoval Bruštík.

Moderní nádraží není zcela v pořádku

Samotná rekonstrukce karlovarského horního nádraží, jejíž druhá etapa je v plném proudu, by měla podle plánu skončit na počátku roku 2019. Že by ovšem tento termín, který avizoval náměstek generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) pro správu majetku Tomáš Drmola, mohl dostat trhliny, naznačuje postup prací při rekonstrukci.

Podle dalšího z náměstků ředitele SŽDC Mojmíra Nejezchleba totiž mělo být v srpnu hotové první nástupiště. Nic ovšem nenaznačuje, že by v nejbližších dnech před novou výpravní budovou mohly zabrzdit první vlaky. Ačkoliv vlaky zde zřejmě ještě nějakou dobu stavět nebudou, pro chodce by tento úsek měl být zprovozněný k poslednímu srpnu.

„Po tomto datu bude první nástupiště uvedeno do takového stavu, který umožní bezpečný pohyb cestujících k provizornímu nástupišti a novou výpravní budovu bude možné plnohodnotně využívat,“ přislíbil Marek Illiaš, mluvčí správy železnic.

Zatím totiž moderní budova slouží cestujícím jen zčásti. Mohou se v ní sice schovat při nepřízni počasí, jakmile ale jejich vlak zastaví u provizorního nástupiště, čeká je několikasetmetrová cesta podél celého areálu. Tu by si měli zkrátit v okamžiku, kdy se nová výpravní budova otevře směrem k nádraží.

Rekonstrukce za miliony

Druhá etapa rekonstrukce karlovarského železničního uzlu obnáší opravu kolejiště, výhybek, trakčního vedení i zabezpečovací techniky. A cestující se rovněž dočkají pohodlnějšího přístupu k nástupištím.

Ke dvěma, která v rámci rekonstrukce vzniknou, totiž povede podchod. Státní fond dopravní infrastruktury má na druhou etapu rekonstrukce připravených 636 milionů korun.

„Jenom pro letošní rok je vyčleněných 200 milionů,“ uvedla před nedávnem Lucie Bartáková, ředitelka sekce finančích zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury.