Takzvaný bikesharing by mohl začít fungovat během příštího roku. Karlovy Vary o službě přemýšlejí jako první město v regionu.
„Na tuto službu je dotace ministerstva životního prostředí, která má, jak to tak u dotací bývá, poměrně hodně omezujících parametrů. Zároveň se ale už dnes na trhu objevují společnosti zabývající se bikesharingem, které poskytují tuto službu bez nároku na průvodní financování ze strany města,“ uvedl primátor Petr Kulhánek.
Radnice podle něj nyní analyzuje trh, aby zjistila, co je dostupné. Zároveň jednala s úředníky a zaměstnanci dopravního inspektorátu o lokalitách, kde by v první etapě vyrostly bikesharingové stanice. Přizvala k tomu i zástupce z organizací pro slabozraké, aby nevznikly na trasách, které používají.
„V momentě, kdy budeme mít lokality odsouhlasené, bychom rádi nějakým způsobem formulovali výzvu k podání nabídek na provozování bikesharingu v Karlových Varech,“ řekl primátor.
Místa cyklostanicnavržená místa Magistrát |
Každá ze stanic by podle něj obsahovala čtyři až deset kol, a to podle frekvence každé z nich. Kola nebudou mít pohon, za to jim ale nebude chybět GPS. Ta umožní jejich lokalizování. Celkově by jich po městě mohlo být asi 150.
„Logistika kol má dvě roviny. Jsou modely, které mají u bikesharingu cenově zvýhodněnou trasu jinou, než vede hlavní proud. Druhou pomocí je servisní vozidlo sbírající kola. To je pak převáží tam, kde jsou třeba,“ uvedl Petr Kulhánek.
Varákům levněji
Primátor zároveň připomněl, že něco podobného funguje během filmového festivalu, kdy ve městě vzniknou půjčovny kol se stanicemi u Puppu, Thermalu a na Rolavě.
„Rádi bychom, aby půjčení kola bylo za velmi symbolickou cenu, a to zejména pro obyvatele Karlových Varů, potažmo uživatele Karlovarské karty,“ řekl primátor.
Pro návštěvníky města by platila komerční sazba a šlo by o turistickou službu. Magistrát zatím stanice plánuje například na dolním nádraží, tržnici či u KV Areny.
Podle mluvčího magistrátu Jana Kopála se stále jedná jen o návrhy. „K umístění stanic bude zapotřebí získat také souhlasy několika městských organizací. Jedná se například o Správu lázeňských parků či Dopravní podnik Karlovy Vary,“ uvedl.
Chybí cyklopruhy nebo stojany pro kola
Některá stanoviště, jako třeba u kina Drahomíra či městského divadla, čeká ještě zpřesnění.
V Karlových Varech už několik let funguje iniciativa nazvaná Chceme cyklopruhy ve městě. Ta se dlouhodobě snaží o to, aby se krajské město stalo k cyklistům přívětivější.
Podle člena iniciativy Jana Nedvěda je bikesharing skvělá služba, která měla přijít už dávno.
„S nápadem souhlasím a líbí se mi. Cokoli, co pomůže cyklodopravu v Karlových Varech zlepšit, jen vítám,“ uvedl. Krajské město na tom podle něj není v případě cyklistické infrastruktury nejlépe.
Upozornil, že mu chybějí cyklopruhy, ale třeba také stojany na kola. „Když přijedu na krajský úřad, musím si kolo schovat ve vestibulu, k čemuž ale musím přesvědčit jeho službu,“ zmínil.