Karlovarské letiště musí rozšířit dráhu, některé aerolinky jinak nezláká

  8:52aktualizováno  8:52
Posoudit vliv na životní prostředí, vyjednat pozemky s Lesy ČR a Státním pozemkovým úřadem, směnit ty důležité s městem. Takové úkoly má nyní před sebou Karlovarský kraj. Rád by totiž rozšířil dráhu karlovarského letiště, aby přilákal další letecké společnosti.

Karlovarské letiště potřebuje nutně rozšířit dráhy. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

„Na narovnání vztahů pracujeme. Potřebujeme geometrické plány na zaměření, aby si kraj a město nežádaly o stejné pozemky. Kraj by pak měl problém, protože město má před ním přednost. Dál se budeme bavit i s Lesy ČR,“ uvedl hejtmančin náměstek pro dopravu Martin Hurajčík.

Podle primátorova náměstka pro majetek Michala Riška jsou Karlovy Vary na budoucí směnu připravené.

„V areálu letiště máme dva velké pozemky, které jdou směrem k Olšovým Vratům. Prvotním úkolem kraje je dráhu rozšířit a poté prodloužit. A právě k rozšíření potřebuje naše parcely,“ vysvětlil Michal Riško. Očekává, že ke směně dojde nejpozději do konce letošního roku, což je mezní termín.

Dráha má problém kvůli parametrům

Ačkoli se letiště již delší čas potýká s úbytkem pasažérů a žije z rezerv, podle hejtmanky Jany Vildumetzové by to tak být již brzy nemuselo. „Letiště má velký potenciál, my ho ale musíme využít,“ uvedla hejtmanka s tím, že problémem je právě dráha.

Dokud ji kraj nezmodernizuje, některé letecké společnosti na něm kvůli svým předpisům nikdy nepřistanou. Zatím neoficiálně to vzkázal Ryanair. „Létal by sem, pokud by letiště splňovalo parametry, které potřebuje,“ řekl Martin Hurajčík.

Podle primátora Petra Kulhánka současná dráha plně vyhovuje letadlům o kapacitě do 190 lidí, což jsou všechny běžné stroje. Dlouhým linkám třeba z Dálného východu či Asie ale nedostačuje. Letadla musejí mít plné nádrže, a tak potřebují na vzlet dráhu delší než zdejších 1,9 kilometru. Na dobu letu 3,5 až 4,5 hodiny je však dráha bez problému.

„Omezující je to ale v její šíři. Některé letecké společnosti mají ve svých regulích minimální šířku dráhy 45 metrů, my ji máme 35 metrů. Letadlům to fakticky nevadí, jen to snižuje riziko nasátí cizích předmětů, pokud motory nejsou nad zpevněnou plochou. Takže ČSA, Aeroflot, Travel Service, tedy ty společnosti, které sem létají, s tím problém nemají,“ vysvětlil primátor.

Jako opak přitom zmínil rovněž Ryanair. Společnost pochází z Irska a podléhá tak irskému leteckému úřadu. Ten říká, že letadla nemohou používat dráhu užší než 45 metrů.

„Proto rozumím rozhodnutí kraje, který se maximálně rychle snaží o rozšíření dráhy, což je finančně, časově a ekologicky daleko méně náročné než druhá etapa, tedy prodloužení dráhy,“ řekl Petr Kulhánek. Ten odhaduje, že by se první část mohla kraji povést do dvou let.

Letiště ve Varech letos přišlo o novou linku do Düsseldorfu, která začala létat v březnu. Pasažéři neměli o spojnici zájem, proto ji spolek pro podporu nových linek zrušil.

Jako funkční se ale ukazují dva další nové projekty, a to letecké spojení s izraelským Tel Avivem a hlavním městem Uzbekistánu Taškentem.

Nejčtenější

VIDEO: Motorkář zběsile ujížděl policistům, setřásl je na cyklostezce

Kamera natočila jízdu motorkáře v Sokolově

Sokolovští policisté hledají motorkáře, který jim zběsile ujížděl městem. Muž na stroji bez registrační značky a světel...

Ženy opět oblékly na zimu Františka, dostal háčkovanou čepici i šálu

Zima už legendárního Františka nepřekvapí. Od nadšenců z františkolázeňské...

Ve Františkových Lázních už čtyři roky na zimu oblékají symbol města. Socha malého chlapce s rybou, který sedí obkročmo...

Umírající chce podle duchovního slyšet jen pár základních vět

Otec Vít Metoděj Kout na věži chrámu svaté Olgy, který prochází náročnou...

Důležité je vědět, že jsem pro blízkého před smrtí udělal vše, a pak se stačí jednoduše rozloučit: Děkuji, dovoluji ti...

Fenomén Chodosák. Panáček s tělem z barelu slaví velký návrat

Karel Ivánek, vedoucí prodeje společnosti Chodos Chodov, ukazuje znovuzrozeného...

Má místo těla barel, na krku pneumatiku, boty z kanystrů a ruce z gumových profilů. Jmenuje se Chodosák, slouží jako...

Fotit události v roce 1989 mělo příchuť zakázaného ovoce, říká fotograf

Fotograf David Kurc dokumentoval vypůjčeným fotoaparátem život v 80. letech i...

Na konci 80. let minulého století David Kurc z Mariánských Lázní nepředpokládal, že se z jeho koníčku – fotografování,...

Další z rubriky

Chebu se osvědčilo schovávat odpadky pod zem, plánuje další kontejnery

Na náměstí Krále Jiřího v Chebu se objevily nové podzemní kontejnery na odpad....

Cheb má další podzemní kontejnery na odpad. Tentokrát jsou zabudované přímo pod dlažbou ve spodní části historického...

VIDEO: Na chebské modelářské show zářil messerschmitt a další legendy

Modelář Lukáš Hort z Teplé u Mariánských Lázní představil model japonského...

Plastikový model nestačí jen koupit, postavit a namalovat. Ti nejlepší modeláři mu ještě dokážou dokonalou patinou...

Fenomén Chodosák. Panáček s tělem z barelu slaví velký návrat

Karel Ivánek, vedoucí prodeje společnosti Chodos Chodov, ukazuje znovuzrozeného...

Má místo těla barel, na krku pneumatiku, boty z kanystrů a ruce z gumových profilů. Jmenuje se Chodosák, slouží jako...

Najdete na iDNES.cz