Opravit silnici lze za polovic, ale nesmí platit stát, ukázala analýza

  8:56aktualizováno  8:56
Opravit silnici ze státních peněz je dvakrát tak drahé oproti opravám za krajské peníze. K takovému nelichotivému závěru dospěla analýza, kterou si nechalo udělat vedení Karlovarského kraje.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Letos mu Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) poslal na rekonstrukce silnic druhých a třetích tříd 145 milionů.

„Velmi si vážíme toho, že kraje v letošním roce obdržely celkem čtyři miliardy korun na opravy silnic druhých a třetích tříd prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, program má ale jiné podmínky a jiný proces, než když silnice opravujeme my jako kraj,“ nastínila hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová, která je zároveň i předsedkyní Asociace krajů ČR.

Přísnější pravidla se podle ní týkají projektové dokumentace, diagnostiky silnic i rozsahu prací. Proto si nechalo krajské vedení zpracovat analýzu.

Kraje umí šetřit

„Řekla nám, že pokud si opravujeme silnice sami, tak metr čtvereční stojí zhruba 500 korun, pokud je opravujeme prostřednictvím SFDI, tak nás metr čtvereční stojí zhruba tisíc korun,“ upozornila hejtmanka.

Jednat o tom chce jak na Asociaci krajů, tak s ostatními hejtmany, ministrem dopravy a premiérem. Peníze by podle ní měly jít přímo do krajských rozpočtů s tím, že určené budou výhradně na opravy silnic nižších tříd.

„Pokud by kraje dostaly tyto peníze přímo, opravilo by se daleko více úseků silnic. Požadavků je pořád mnoho a myslím, že i do malé obce má vést opravená komunikace,“ řekla Mračková Vildumetzová.

Bez diagnostiky to nejde

Ministerstvo dopravy ale potřebu diagnostiky brání, neboť je podle něj v souladu s vyhláškou. Představuje prý v podstatě minimální standard oprav silnic.

„Jedině respektování tohoto přístupu zajistí, že i poruchy komunikací, které nejsou zjevné na první pohled, budou odhaleny a následně odstraněny s menšími náklady, než by musely být vynaloženy v momentě, kdy poruchy budou naprosto zjevné a jejich odstranění několikanásobně dražší,“ tlumočila stanovisko ministerstva Lenka Rezková z tiskového oddělení.

Zároveň zmínila, že ministerstvo klade důraz na to, aby se prodloužila životnost silnic a peníze dostaly kraje z vládních úspor.

Na opravy a údržbu svých cest přitom mají využívat hlavně prostředky z takzvaného rozpočtového určení daní, prioritou SFDI je podle ministerstva v první řadě výstavba dálnic a železnic.

Obalovny nestíhají

„Dalším jednáním jsme případně otevřeni,“ podotkla Lenka Rezková. V souvislosti s rekonstrukcemi silnic vedení kraje upozornilo i na rostoucí ceny. Ty jsou nyní vyšší o čtyřicet procent.

„Polovinu tohoto nárůstu dělá třeba jen obalovna. Hodně se teď dělají nové silnice a obalovny nestíhají. Proto je u nich nárůst asi největší,“ vysvětlil krajský náměstek pro dopravu Martin Hurajčík.

Podle ředitele Krajské správy a údržby silnic Karlovarského kraje Jana Lichtnegera dojde díky nynějším penězům ze SFDI na dvanáct akcí.

„Investičních akcí se bude provádět šest. Jedná se například o opravy mostů, statické zajištění silnic, ale také o opravu průtahu obce Dubina. Neinvestičních oprav se bude provádět také šest. Jedná se o opravy poničených povrchů, kde dochází k výměně asfaltových souvrství,“ uvedl.

Mezi nejnákladnější rekonstrukce se řadí například oprava silnice Dolní Nivy - Stará, v Chebu u hřbitova, průtah Teplou, cesta u tepelského kláštera či průtah Lokte.

Nejčtenější

Trhovci rychle zavřeli před inspektory stánek i se zákazníky z Německa

Prodejci nažehlují na padělky loga chráněných značek.

Čtyřčlenná německá rodina se v minulém týdnu stala nedobrovolným zajatcem trhovců v Železné Rudě na Klatovsku. Když na...

Picí hala v Kyselce pořádně prokoukla. Opět se v ní promítají filmy

Kino, Kyselka. Díky iniciativě obce a s přispěním kraje a Karlovarských...

Budova v Kyselce v Karlovarském kraji byla postavena v letech 1887–88 jako Picí hala (Trinkhalle), od roku 1962 plní...

Obří dluhy znamenají konec porcelánky, vaz jí zlomil vývoz jen do Ruska

Výrobu bývalé Karlovarské porcelánky převzala firma Hingis

Do tristní finanční situace se dostala starorolská porcelánka Moritz Zdekauer. Má závazky ve výši téměř 35 milionů...

Umírající chce podle duchovního slyšet jen pár základních vět

Otec Vít Metoděj Kout na věži chrámu svaté Olgy, který prochází náročnou...

Důležité je vědět, že jsem pro blízkého před smrtí udělal vše, a pak se stačí jednoduše rozloučit: Děkuji, dovoluji ti...

Muž si posílal s třináctiletou dívkou erotické fotky, hrozí mu vězení

Ilustrační snímek

Erotické fotografie si s nezletilou dívkou vyměňoval po internetu muž z Karlovarska. Posílal si s ní i zprávy se...

Další z rubriky

Do škol projdete, aniž by vás někdo zastavil, říká bezpečnostní poradce

Libor Sladký, prezident Asociace bezpečná škola.

Jak se zachovat, když se do školy dostane nebezpečný člověk nebo když hoří. I v tom radí školám v Karlovarském kraji...

VIDEO: Poutník ležel desítky let pod zemí, teď putuje do muzea

Archeolog Jiří Klsák při vykopávání sochy Poutníka na Dianě

Přibližně metr pod zemí a rozdělená na kusy odpočívala desítky let litinová socha Poutníka pod rozhlednou Diana v...

Šéfka Puppu převzala primátorský řetěz, radní budou stát o dva miliony víc

Ustavující jednání Zastupitelstva města Karlovy Vary v sále Lidového domu v...

Karlovy Vary mají novou vládu. Primátorkou se stala bývalá dlouholetá ředitelka Grandhotelu Pupp Andrea Pfeffer...

Najdete na iDNES.cz