VIDEO: Se sněhem se perou i na kolejích, udržet je sjízdné pomáhá fréza

  17:37aktualizováno  17:37
Může to být romantika, většinou je to ale pořádná otročina. Udržet železniční koleje na trati mezi Karlovými Vary a Potůčky sjízdné je na partě zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty

Určitě to není práce, u které by si dva kolegové mohli popovídat o knihách, filmech sportu či o ženách. I když by na to měli času dost. Ale v okamžiku, kdy se kabinou motorového univerzálního vozíku rozezní zpěv hned tří motorů, to na na velké rozhovory není. Proto musí být posádky, které se s frézou starají o sjízdnost kolejí v regionu, sehrané tak, aby si rozuměly i beze slov.

Metr sněhu není problém

„Nejradši jezdím v noci. To má ta naše práce i romantický nádech. Odletující sníh nasvícený světly vypadá efektně,“ říká o své práci Vlastimil Cibulka, „fíra“ univerzálního vozíku. Společně s kolegou Radkem Šlajsnou se ve středu postarali o to, aby byla i první kolej u perninského nádraží použitelná.

Než začali, pokrývala ji až metrová vrstva sněhu. Sehraná posádka si s ní ovšem poradila. I když ne bez problémů.

„Tak já couvnu,“ upozornil Vlastimil Radka v okamžiku, kdy se vozík už poněkolikáté v jednom místě zadrhnul. Couvání ovšem nebylo jednoduché. Vozík ze dvou stran brzdily sněhové bariéry. Pro zkušeného fíru to ovšem není problém. Stejně jako v autě stačí drezínu rozhoupat. Dopředu, dozadu, ono se to poddá. A poddalo.

A pak zase plný „knedlík“ dopředu, Radek roztáčí frézu a ta se znovu zakusuje do masy sněhu. A znovu. A znovu. A znovu, dokud se nepodaří bariéru prolomit.

Frézu ženou dva motory z tatrovky

„Není to práce pro bábovky,“ komentuje jejich snažení jeden z kolegů ze Správy železniční dopravní cesty. Na první pohled by se totiž mohlo zdát, že posádka vozu jen tak popojíždí sem a tam. Vlastně ano. Ale pouze do okamžiku, než nastane nějaký zádrhel. To musí posádka vyskočit ven a třeba i po pás ve sněhu jej řešit. A to pak jde veškerá pohoda z prvního pohledu stranou.

Motorový univerzální vozík pohání agregát známý z nákladních vozů Praga V3S. O to, aby se roztočila fréza, se starají motory hned dva. A také z náklaďáku. Tentokrát ovšem z Tatry 138.

„Trasa z Karlových Varů do Potůček na hraniční přechod měří přesně 46 199 metrů. My z ní čistíme 41 kilometrů,“ popisuje náplň práce čety Daniel Bystroň, vrchní mistr traťového okrsku v Nejdku.

Mastodont je v záloze

Vedle už zmiňovaného motorového univerzálního vozíku s frézou mají k dispozici i kolejový sněhový pluh. Mastodont zvící klasické lokomotivy ovšem už několik let na koleje nevyjel. Nebylo ho třeba.

„Nasazujeme ho pouze v okamžicích, kdy je tolik sněhu, že za frézou padá zpět do kolejiště. A tolik ho už řadu let nebylo,“ vysvětluje vrchní mistr. Ale když vyjížděl, to se děly věci. Pod bočními pluhy občas skončilo nějaké to zábradlí či značka. A na jaře bylo, co opravovat.

Fotogalerie

Pluh zatím parkuje v Chodově. „Stávával ve Staré Roli, ale každou chvíli u něj někdo rozbil okna, případně ukradl naftu. A tak jsme ho dali pod zámek,“ doplňuje šéf party železničářů.

Horské tratě patří co do zimní údržby k nejnáročnějším vůbec. „Kam se hrabou hlavní tratě v kraji. Ta do Potůček je samá zatáčka o malém poloměru oblouku, je na ní spousta přejezdů, které musíme rovněž udržovat v čistotě, a samozřejmě má velké spády,“ popisuje úskalí zimní údržby Daniel Bystroň.

Ke správcům kolejí nastupoval v roce 1983. „Za tu dobu šla technika hodně rychle kupředu. Tehdy jezdil vlak do Potůček dvě a půl hodiny. Dnes je to polovina tohoto času,“ vzpomíná mistr. A nemalý podíl na tom, že vlaky vůbec mohou v zimní záplavě vyjet, má právě jeho parta.

Nejčtenější

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Soud znovu projedná zákrok důstojníka policejní zásahovky proti řidiči

Vladimír Slavotínek (vlevo) u plzeňského okresního soudu.

Zástupce šéfa krajské zásahové jednotky Vladimír Slavotínek půjde znovu před soud za loňský konflikt s řidičem z...

Při nehodě na dálnici D6 zemřel spolujezdec, řidič jel na letních gumách

Při tragické nehodě na dálnici D6 zemřel spolujezdec.

Při noční nehodě na dálnici D6 na Sokolovsku přišel o život osmadvacetiletý spolujezdec. Řidič, který měl zákaz řízení...

Čerpadlářka pomohla chytit zloděje, který třináctkrát ujel bez placení

Čerpadlářka pomohla dopadnout zloděje, který ujížděl bez placení od benzinek

Duchapřítomná pracovnice benzinky pomohla dopadnout zloděje, který třináctkrát odjel bez placení od různých čerpacích...

Osobní vlak vrazil do nákladního. Chybu strojvedoucího České dráhy vylučují

Na karlovarském dolním nádraží se srazily osobní a nákladní vlak.

Srážka osobního vlaku Regioshark s nákladním vlakem zastavila dopravu mezi horním a dolním nádražím v Karlových Varech....

Další z rubriky

Rozkročení na dvě scény má smysl, míní umělecký šéf divadel

Zdeněk Bartoš, umělecký šéf Západočeského divadla v Chebu a Karlovarského...

Celkem sedm premiér naplánovalo pro letošní divadelní sezonu Západočeské divadlo v Chebu, z toho tři ve společné...

Při nehodě na dálnici D6 zemřel spolujezdec, řidič jel na letních gumách

Při tragické nehodě na dálnici D6 zemřel spolujezdec.

Při noční nehodě na dálnici D6 na Sokolovsku přišel o život osmadvacetiletý spolujezdec. Řidič, který měl zákaz řízení...

VIDEO: Míst na parkování je málo, trávník musí autům ustoupit

Nové parkoviště vzniklo na místě, kde byl kdysi trávník.

Z jednašedesáti nových parkovacích míst se mohou od začátku prosince těšit motoristé v Ostrově. Vznikla z travnaté...

Najdete na iDNES.cz