Ministerstvo financí se totiž rozhodlo snížit dotaci poskytnutou na stavbu jihovýchodního obchvatu města Chebu a na úpravy silnice z Merklína do Pstruží celkem o téměř 50 milionů.
Zda se korekci podaří snížit, je otevřené. Obě problémová výběrová řízení kraj vypisoval v roce 2013 za minulého vedení. Nynější se teď s problémem musí popasovat.
Diskriminační podmínky
Podle kontrolorů ministerstva financí byl výběr firmy diskriminační. Tím byl podle jejich šetření porušen zákon.
„Zájemce musel prokázat, že má v dosahu k dispozici dvě obalovny o určitém výkonu. A právě tato podmínka prý mohla některé dodavatele odradit, aby se o zakázku ucházeli,“ přiblížil krajský náměstek Martin Hurajčík, který má na starosti oblast dopravy.
Například v projektu na II. etapu projektu rozšíření a modernizace silnice Merklín – Pstruží, která je hojně využívána turisty a lyžaři, byly celkové náklady na stavební práce přes 76 milionů. Kvůli chybám ve výběrovém řízení ale ministerstvo slíbenou dotaci pokrátilo o 16 milionů korun.
Podobně v projektu stavby jihovýchodního obchvatu za téměř 380 milionů ministerstvo poslalo kraji menší dotaci, tentokrát ovšem o více než 31 milionů korun. Řízení, v němž se krajská správa silnic domáhala změny verdiktu, ministerstvo financí zamítlo.
„Protože byla pochybení v obou případech podobná, kvůli Merklínu jsme se neodvolávali. U jihovýchodního obchvatu, kde je korekce vysoká, ale podáváme správní žalobu. Cílem je dosáhnout snížení korekce alespoň o polovinu,“ řekl ředitel Krajské správy a údržby silnic Karlovarského kraje Jan Lichtneger.
Další problém na obzoru
Podle krajského náměstka Hurajčíka však má kraj na stole další problémovou zakázku.
„Stejné porušení zákona o veřejných zakázkách, konkrétně nedodržení zásad transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace, našel úřad regionální rady v případě modernizace silniční sítě Hroznětín. Na základě těchto zjištění nám nevyplatil více než 35 milionů korun,“ řekl Hurajčík s tím, že kraj se zatím odvolává proti korekcím pouze v případě jihovýchodního obchvatu.
„Správní poplatky jsou vysoké, v případě tohoto řízení byl milion korun. Pokud ministerstvo financí naše odvolání zamítne, o poplatek v plné výši přijdeme. Je proto zbytečné platit tři správní poplatky, když jsou pochybení stejná a výsledek se dá očekávat také stejný. Samozřejmě se budeme všemi způsoby snažit, aby korekce byly co nejnižší,“ dodal Hurajčík.
Problémem neproplacených dotací se bude zabývat i škodní komise kraje. Ta by měla určit konkrétního viníka, který je za věc zodpovědný. „K tomuto kroku přistoupíme poté, co vyčerpáme všechny opravné prostředky a bude známá přesná výše škody,“ doplnila hejtmanka Jana Vildumetzová.