Po přijetí zákona o regulaci reklamy začnou Karlovy Vary regulovat cizojazyčnou reklamu pomocí své obecně závazné vyhlášky. (Ilustrační snímek)

Po přijetí zákona o regulaci reklamy začnou Karlovy Vary regulovat cizojazyčnou reklamu pomocí své obecně závazné vyhlášky. (Ilustrační snímek) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Lidé určili deset karlovarských problémů. Vadí třeba nápisy v ruštině

  • 11
Občané Karlových Varů pojmenovali v anketě nazvané Desatero problémů nejpalčivější věci, které je trápí. Za nejdůležitější považují zlepšení silničního spojení Karlových Varů s Prahou. Vadila i absence českých nápisů v obchodech a ve městě.

Na druhém až čtvrtém místě se v anketě umístil požadavek na vytvoření podmínek pro to, aby v Karlových Varech zůstávali mladí, vysokoškoláci a prácechtiví.

"Stejný počet hlasů získalo v anketě téma politiky zaměstnanosti - přitažení investorů. Výsledky ankety a Fóra zdravého města hovoří trochu jinak," konstatoval náměstek primátora Jaroslav Růžička.

Účastníci Zdravého fóra 2014 totiž dali na první místo požadavek na omezení dopravy v lázeňském městě a rozšíření cyklodopravy. V anketě, zveřejněné v Karlovarských radničních listech, webových stránkách magistrátu a jinde, skončily problémy s dopravou až na sedmém místě.

Do ankety uzavřené v polovině května se zapojilo celkem 91 respondentů. I když se jedná jen o zlomek lidí, kteří žijí v téměř padesátitisícovém lázeňském městě, jejich názory v koši neskončí.

"Zpracováváme strategický plán udržitelného rozvoje města, který je už ve finální části. Řešíme v něm, jak oživit Vary a vytvořit v nich podmínky pro mladé lidi. Veřejné projednání plánu se uskuteční 26. června od 16 hodin v Alžbětiných lázních. Jeden z tematických okruhů se zabývá místní ekonomikou a snahou dát pracovní příležitost mladým. Ale upřímně řečeno, město k tomu má velmi málo nástrojů," uvedl náměstek Růžička.

Slíbil, že se vedení magistrátu popasuje s problémy, které lidí trápí. Jak se to podařilo či ne, se za rok dozví účastníci dalšího Fóra zdravého města.

Primátor Petr Kulhánek v souvislosti s podněty z ankety i fóra upozornil, že Poslanecká sněmovna začne tento měsíc projednávat v prvním čtení zákon o regulaci reklamy.

Po jeho přijetí Karlovy Vary začnou regulovat cizojazyčnou reklamu pomocí své obecně závazné vyhlášky.

Čeština tak bude rovnoprávná s ruštinou, kterou jsou psané nápisy. "Reklamní nápisy, poutače a vývěsní štíty budou vždy začínat českým nápisem, který bude rovnocenný významem, čitelností a velikostí textu verzím cizojazyčným," prozradil primátor.

Zatím je praxe v Karlových Varech jiná. Domorodci totiž nemusí tušit, co znamenají nápis Kvartiry na pradažu. Lidé upozorňují i na to, že v lázeňském zařízení Alžbětiny lázně je tolik ruských nápisů, že lázeňští odjinud než z Ruska se musí na recepci ptát, kam mají vlastně na proceduru jít.