„A bude ještě horší, než politická krize a konec konců i než současná koronavirová. Politické krize jsou totiž nejhorší,“ tvrdí šéf krajské asociace, který zároveň vede karlovarský lázeňský dům Čajkovskij.
V živé paměti má Jan Kronika ještě situaci z roku 2013, kdy se Česko a Rusko dostalo do pře kvůli Ukrajině.
„Normálním ruským turistům byla v té době politika ukradená. Rádi by do regionu přijeli, ale kvůli naší ambasádě nedostali víza. Přitom z Německa či Itálie je mohli tehdy získat bez jakýchkoliv problémů,“ zavzpomínal na téměř dekádu staré události Kronika.
Změnu ve vízové politice Česka s ohledem na současnou situaci zatím podle něj nikdo neavizoval. „Obávám se ale, že až pomine problém s covidem, který řešíme jak my, tak Rusové, kauza Vrbětice se projeví naplno,“ doplnil Jan Kronika.
Hoteliéři proto i v nadcházející turistické sezoně budou spoléhat zejména na tuzemské a západní návštěvníky. Otázkou podle šéfa krajské sekce asociace je, kdy sezona vůbec začne.
„Na květen ještě žádné objednávky nemáme. Doufáme ale v to, že s postupem očkování a rozvolňování opatření jak u nás, tak u nejbližších sousedů se bude situace na poli cestovního ruchu zlepšovat a červen už pro nás bude lepší,“ doplnil předseda krajské sekce Asociace hotelů a restaurací.
Aktuální politická situace znepříjemnila život i pracovníkům karlovarského infocentra. Ti musejí kompletně přepracovat prezentaci města a regionu na zahraničních trzích.
„Upínali jsme se k rozvolnění trhu v době, kdy budou Evropa a Rusko proočkované. Vypadalo to slibně, ale teď, i když k uvolnění dojde, naši klienti z Ruska nedostanou víza. Nejenže nebude politický zájem, ale kvůli personálnímu stavu na ambasádě je ani nebude mít kdo vydat,“ říká ředitel infocentra Josef Dlohoš.
Jeho týmu proto nezbývá nic jiného než napřít své síly při propagaci města a regionu na domácí a západní trh. „Čekáme ale na rozvolnění u nás. Až bude jasné, kdy se otevřou hotely a kdy se začne cestovat. Vše je zatím v rovině příslibů, což nestačí. A jakmile bude to samé jasné i na západních trzích, pustíme se i tam,“ vysvětluje Dlohoš.
Co se týká ruského trhu, spoléhá na to, že v Rusku jsou lidé, kteří republiku i náš region už znají a přicestují v rámci Schengenského prostoru přes třetí země.
„Turisté ale musejí předně mít chuť cestovat a nesmějí se nás bát,“ zdůrazňuje šéf karlovarského infocentra. V tomto ohledu začínají být čísla za Karlovarský kraj pro turisty zajímavá. Region je na tom aktuálně nejlépe z celé republiky.