Radnice ve městech kraje řeší, zda kvůli zvýšení platů pro řidiče zdraží jízdné v MHD.

Radnice ve městech kraje řeší, zda kvůli zvýšení platů pro řidiče zdraží jízdné v MHD. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Jízdenky na MHD v kraji podraží. Z dvanácti až na dvacet korun

  • 3
Od příštího roku vzrostou řidičům linkových autobusů mzdy zhruba o třetinu. V souvislosti s tím zdraží i cestování městskou hromadnou dopravou. V Karlovarském kraji se to týká Chebu, Sokolova, Aše i Karlových Varů.

Města v kraji si příští rok za hromadnou dopravu připlatí. Dopravci totiž po nich chtějí víc peněz. Jedině tak budou moci zvýšit platy řidičům autobusů, což jim nově nařizuje stát. Kvůli tomu možná zdraží i jízdné.

Společnost Autobusy Karlovy Vary, která provozuje MHD v Chebu, Sokolově a Aši, například po městu Cheb požaduje v příštím roce navíc 700 tisíc korun. „Původně to bylo něco kolem milionu,“ uvedl chebský starosta Petr Navrátil.

„Přes snížení je to poměrně vysoká částka, kterou provozovatel přenese na objednavatele, tedy město. My jsme celou záležitost projednali v radě a navrhujeme, aby část zvýšených nákladů zaplatilo město, konkrétně 300 tisíc korun, a zbytek cestující,“ vysvětlil Navrátil.

Platit bezhotovostně

Podle jeho slov by měli zvýšení jízdného nejvíc pocítit lidé, kteří v autobusech platí hotově. Tady město navrhuje zdražit jízdenku z dvanácti na dvacet korun.

Pravidelní cestující, kteří využívají čipovou nebo bankovní kartu, by si měli také připlatit, avšak nikoli tak razantně. Pro ně by mělo jízdné vzrůst z deseti na dvanáct korun. Cílem je dostat z autobusů hotovost.

Ale například důchodců nad 65 let, kteří si mohou koupit celoroční jízdné za 245 korun, nebo pravidelných cestujících s předplacenými měsíčními či tříměsíčními kupony, by se zvýšení jízdného týkat nemělo.

„Neomezujeme žádnou linku, i když jsme o tom původně přemýšleli. Ale to se neukázalo jako dobrý nápad,“ doplnila místostarostka Daniela Seifertová.

„Změny musí ještě schválit zastupitelstvo. V této souvislosti se dá čekat bouřlivější diskuze,“ upozornil Navrátil s tím, že v souvislosti s vyšším příspěvkem si chce město u společnosti vymínit právo kontroly, zda peníze navíc jdou skutečně na mzdy řidičům. Cheb zatím společnosti platil na zajištění dopravní obslužnosti ve městě částku 12 milionů korun ročně.

Omezení linek nenajde podporu

Podobně je na tom Sokolov. Také tady už o změnách v MHD diskutovali, konečný návrh zatím ještě nemají.

„Radní materiály studují, uvidíme, k čemu dojdou. O návrzích budeme jednat zřejmě na pracovním zastupitelstvu, kde se bude mluvit i o rozpočtu. Mě ale mrzí, že když někdo rozhodne o zvýšení platů, tak už neřekne, kde na to vzít,“ zamyslel se tamní starosta Jan Picka.

Podle jeho slov je situace v Sokolově komplikovaná vzhledem k tomu, že město převezme od kraje dopravní terminál, který společnosti Autobusy Karlovy Vary pronajme. Navíc linky MHD zajíždí i do šesti okolních obcí. Podle názoru starosty by se i ony měly na zvýšení dotace podílet.

„Letos jsme za kompletní MHD zaplatili přibližně 10,9 milionu korun. Pro příští rok máme připravených několik variant. Ta nejméně přívětivá nás zatíží částkou 12,5 milionu korun. Pokud však omezíme některé linky, což ale podle mého nebude mít podporu, dostaneme se přibližně na 11,2 milionu korun,“ přiblížil starosta Picka.

Karlovy Vary - bude se ještě jednat

Zvýšení příspěvku na MHD řeší i společnost Dopravní podnik Karlovy Vary, jejímž akcionářem je město Karlovy Vary. Podle mluvčího magistrátu Jana Kopála stoupnou v souvislosti se zvýšením mezd výdaje společnosti až o 300 tisíc korun.

„Budeme muset jednat o tom, co ušetří podnik a co uhradí město. Jak to bude, ještě nevíme. Musíme celou záležitost pečlivě vyhodnotit,“ řekl Kopál. Připustil, že jednou z možných cest je i zdražení jízdného.

Společnost Autobusy Karlovy Vary podle ředitele Zdeňka Suchana zvýšené náklady ze svých zdrojů neutáhne. Proto žádá města o navýšení příspěvků.

„Jsme teď v roli prosebníků. Krok, který děláme, je velmi nestandardní,“ uvedl Zdeněk Suchan s tím, že vedle měst jedná společnost o navýšení dotací i s krajem. Ten objednává a platí meziměstské a příměstské linky.

„Od příštího roku se celá doprava musí změnit. Doufám, že se s objednavateli dohodneme. Není kam sáhnout. Museli bychom například zrušit motivační program, kterým oceňujeme nejlepší řidiče autobusů. A to by byla škoda. Na druhou stranu by zvýšení mezd mohlo přilákat další řidiče. Jen na Chebsku nám chybí dvanáct šoférů. Cílíme i na ženy, kterých u nás v současnosti pracuje dvanáct. Třeba bude pro některou zajímavější jezdit, než sedět u kasy v supermarketu nebo pracovat v průmyslové zóně,“ dodal ředitel Suchan.