Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nedáváte spropitné, plaťte víc. Restaurace účtovala cizincům jiné ceny

  • 17
Česká obchodní inspekce odhalila v jedné karlovarské restauraci nešvar. Obsluha tam účtovala cizincům vyšší ceny a vysvětlovala to tím, že nechtějí dávat spropitné. Pro tyto účely měl podnik vyrobené i vícejazyčné jídelní lístky.

Deset procent navíc zaplatili oproti očekávané částce zahraniční hosté jedné z karlovarských restaurací v centru města. Vysvětlení od obsluhy bylo šokující: „Vy, cizinci, nedáváte spropitné, proto vám účtujeme deset procent navíc.“

S touto informací strávníci neprodleně běželi na karlovarské pracoviště České obchodní inspekce. Její pracovníci ihned vyrazili do inkriminované restaurace na kontrolu. A nestačili se divit.

„V českém jídelním lístku bylo vše v pořádku. Když si ale kontroloři nechali předložit menu v ruštině a angličtině, našli v něm informaci, že host zaplatí servisní přirážku deset procent,“ přiblížil praktiky karlovarské restaurace Jan Řezáč, ředitel západočeského inspektorátu České obchodní inspekce (ČOI).

Desetiprocentní přirážku obsluha inkasovala jako couvert, tedy restaurační poplatek za stolování. „Toto počínání je diskriminace zákazníka,“ shrnul podstatu prohřešku Řezáč.

Restauraci čeká velká pokuta

Kontroloři proto zahájili s provozovatelem restaurace správní řízení. Předjímat, jak velká bude pokuta, je podle ředitelových slov předčasné. Podle zákona se může vyšplhat až na několik milionů korun.

„Záleží na okolnostech. Obecně se ale dá říct, že v rámci celé ČOI jsou pokuty za diskriminaci zákazníků ať už cenovou, nebo jako v tomto případě národnostní, 50 až 100 tisíc korun. Takže postih v tomto případě bude určitě v řádu desítek tisíc,“ naznačil Řezáč.

Zajímavostí je, že inspektoři ČOI byli v této restauraci na kontrole už několikrát. V minulosti totiž řešili podněty i českých zákazníků na nedodržování měr nápojů. Zatím nikdy se ale pochybení nepodařilo prokázat.

„Je to poučení i pro nás. Kontroloři teď dostali za úkol prověřovat i jídelní lístky v jiných jazycích,“ dodal Jan Řezáč.

Couvert je zlodějina, diskutují lidé na internetu

Na téma couvert lze na internetu najít celou řadu diskusí. Podle většiny přispěvatelů je to zlodějna.

„Dle slovníku je couvert poplatek za stolování a volné použití nejrůznějších omáček apod. V praxi se nejedná o nic jiného než o nenápadné navýšení ceny všech jídel na jídelníčku,“ píše například jeden z nespokojených zákazníků. A další mu, až na čestné výjimky, které poukazují na výši platů v českém pohostinství, dávají za pravdu.

A jak se na to dívají lidé z oboru? „To, co udělali, ať už to byl kdokoliv, je blbost. A hlavně dost průhledná. Vždyť mnohdy chodí do podniků cizinci a Češi ve společných skupinkách! Docela mě zaráží, že to ještě nikomu nepřišlo divné,“ reagovala na praktiky restaurace dlouholetá karlovarská servírka Andrea.