Lékař letecké záchranné služby v Líních u Plzně  Michal Mareček.

Lékař letecké záchranné služby v Líních u Plzně Michal Mareček. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Tragédií přibývá, letecká záchranka zasahuje na západě Čech častěji

  • 0
Rozhodnutí zmodernizovat léty prověřené vrtulníky W3A Sokol jednoznačně vítám, říká v rozhovoru šéf letecké záchranky. Armáda ji zajišťuje pro Karlovarský a Plzeňský kraj, což je v republice výjimka.

Jaké výhody to Západočechům přináší a kolik mají záchranáři práce, o to se podělil plukovník Michal Mareček, náčelník Centra letecké záchranné služby v Líních.

Kolik vzletů už jste do Karlovarského kraje letos uskutečnili?
Do dnešního dne bylo od začátku roku celkem 113 zásahů do Karlovarského kraje z celkových 375.

Kryštof sedm

  • To je volací znak pro záchranný vrtulník v Západočeských krajích. Ve službě je 24 hodin připraven ke startu vrtulník W3A Sokol.
  • Začal se vyrábět v roce 1985 a do České republiky zamířil v roce 1996, kdy bylo jedenáct strojů vyměněno s Polskem za deset stíhaček Mig 29.
  • Posádku vrtulníku tvoří dva piloti, jeden palubní technik a lékař se záchranářem.
  • Vláda před měsícem a půl navíc schválila modernizaci těchto vrtulníků, které prodlouží funkčnost těchto strojů o dalších sedm až osm let.

Je znát nárůst oproti minulým rokům?
Nárůst pozorujeme pozvolný každý rok. Připisuji to velmi dobré komunikaci mezi Leteckou záchrannou službou a Zdravotnickou záchrannou službou Karlovarského kraje, dispečerským seminářům, školením a dalším odborným akcím.

Některé dny jste byli v Karlovarském kraji opakovaně, je to nový trend či spíše náhoda?
Nelze jednoznačně odpovědět, že některý den je toho více v Karlovarském kraji, jiný den v ostatních částech prostoru naší působnosti. V zásazích Letecké záchranné služby nelze hledat žádné zákonitosti, plníme úkoly dle potřeby.

Vzpomenete si na nějaký konkrétní případ z poslední doby, který vám utkvěl v hlavě?
Je-li správně indikován vzlet vrtulníku, jedná se vždy o vážné případy. Ke všem pacientům proto přistupujeme se stejnou odpovědností. V naší profesi to ani jinak nelze, takže bych nechtěl některý případ vyzdvihovat. Na tragických událostech či závažných zdravotních stavech není nic hezkého. Naším úkolem spolu s dalšími lékaři a zdravotníky v nemocnicích je vždy pomoc pacientům tak, aby se nehody, úrazy či vážné zdravotní problémy obešly pokud možno bez ztrát na životech, a lze-li to, bez dalších následků.

Jak je to s přistávacími plochami v kraji?
Vrtulník W3A Sokol nemá problém přistát kdekoliv, kde je to možné - u zásahu na silnici, v terénu apod. Váhové omezení má pro nás s ohledem na hmotnost vrtulníku stálý heliport na nemocnici v Karlových Varech, ale i toto máme vyřešeno a přistáváme v jiném vhodném prostoru. (Heliport na Karlovarské krajské nemocnici unese maximálně 3,5 tuny, zatímco Sokol váží 4,5 tuny - pozn. autora)

Nově se počítá s přistáním u sídla záchranky, je to pro vás výhoda?
My se v tomto ohledu rádi přizpůsobíme, protože je to výhodné pro Zdravotnickou záchrannou službu Karlovarského kraje kvůli organizaci dalších přesunů pacientů.

Jaký máte doletový čas do Karlovarského kraje?
Až na výjimky se doletový čas pohybuje spolehlivě do 20 minut. Odlehlejší oblasti například Krušných hor pak zajišťujeme spoluprací s Leteckou záchrannou službou Ústeckého kraje

Jaké výhody má W3A Sokol proti Eurocopterům, které létají v sousedních krajích?
Každý vrtulník má své plusy i minusy. W3A Sokol patří mezi moderní vrtulníky, které umožňují osádce svým vnitřním prostorem a uspořádáním velmi kvalitní péči o převáženého pacienta. Nouzově jsme schopni naložit i dva pacienty. Trvale je na palubě lezecká výbava, je vybaven pro noční provoz, jeřábování atd. Zkrátka tento vrtulník umožňuje opravdu velký rozsah záchranných prací po celých čtyřiadvacet hodin.

Je nějaká výhoda, když Karlovarský a Plzeňský kraj obstarává armáda a ne soukromníci?
Letecká záchranná služba má přesné regule stanovené zákonem. Pro pacienta je tedy všude stejná bez ohledu na to, kdo ji provozuje. Z pohledu Armády České republiky, potažmo státu, je pak její zajištění pro Karlovarský a Plzeňský kraj nedocenitelné pro výcvik pilotů a nezbytnou praxi zdravotnického personálu. Díky této schopnosti jsme připraveni plnit celou řadu úkolů nejen pro potřeby ozbrojených sil - například při letecké evakuaci raněných vojáků, ale i pro potřeby celé České republiky, například při humanitárních letech MEDEVAC či v případě nutnosti pomoci našim raněným občanům v zahraničí, jako tomu bylo například po nehodě autobusu s českými turisty v Chorvatsku.

Nově se také rozhodlo, že se bude Sokol modernizovat, jak to vidíte?
Vzhledem k prověřeným kvalitám vrtulníku W3A Sokol při jeho nasazení k úkolům Letecké záchranné služby ČR toto rozhodnutí jednoznačně vítám.

Do kdy bude Armáda zajišťovat leteckou záchrannou službu pro západočeské kraje?
Není mi známo nic o tom, že by byl záměr tento systém zajištění Letecké záchranné služby měnit. Jak bylo výše uvedeno, pokládám jej za všestranně výhodný.