Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opravu nejstaršího letiště v Chebu brzdí úředníci, ptají se Bruselu

  9:26aktualizováno  9:26
Oprava dráhy chebského letiště i příprava oslav 100 let od jeho založení může skončit velkou ostudou. Státní úředníci nejsou schopni rozhodnout, zda lze dráhu převést na město. A tak se snaží odpovědnost přehrát na Brusel.

Ilustrační snimek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Zřejmě až u Evropské komise v Bruselu skončí plánovaný převod přistávací dráhy chebského letiště. Ministerstvo dopravy sice už dříve přislíbilo, že poničenou betonovou plochu bezúplatně předá do rukou Chebských, jenže těsně před podpisem smlouvy si úředníci vzpomněli, že nemají jasno v tom, zda se tímto krokem ministerstvo nedostane do křížku s evropskou legislativou. A tak smlouva, na kterou v Chebu nedočkavě čekají, chladne v ministerském šuplíku.

„Všechna jednání šla relativně hladce, smlouva podepsaná starostou města je už v Praze. Posledním krokem před finálním převodem mělo být vyjádření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, zda se nejedná o nepovolenou veřejnou podporu. Úřad však po třech nedělích oznámil, že k tomu není příslušný a že by o tom měla rozhodnout Evropská komise,“ přetlumočil stanovisko antimonopolního úřadu zástupce chebského starosty Pavel Hojda s tím, že se nyní musí sejít skupina expertů a rozhodnout o dalším postupu.

„Pokud dojdou k závěru, že bude potřeba Evropskou komisi požádat, nastává problém. Ministerstvo dopravy bude muset urychleně sepsat žádost a požádat komisi, aby co nejrychleji rozhodla,“ pokračuje Hojda.

Z historie letiště

O vybudování letiště na svých pozemcích rozhodl Cheb na základě zájmu rakousko-uherské armády. Cvičná a doplňovací jednotka zde zahájila činnost 1. července 1917. Tím se toto letiště stalo prvním a jediným v zemích Koruny české bývalého CK mocnářství. Do Chebu byly poté soustředěny letecké školy všech odborností a do roku 1934 zde působilo vojenské letecké učiliště.

V roce 2005 získalo letiště město Cheb a svěřilo jej do správy a užívání chebskému Ultralight clubu.

Zdroj: www.letistecheb.cz

„Potíž je v tom, že příští rok se uskuteční výjimečný letecký den, kterým zároveň chceme oslavit 100 let od založení chebského letiště. A my bychom potřebovali nejpozději v říjnu zahájit opravy dráhy, abychom byli hotovi včas. Pokud začneme až na jaře, existuje nebezpečí, že se to nestihne. Mají to být opravy za 10 milionů, to bude nějakou dobu trvat,“ obává se Hojda a doplňuje, že podle jeho mínění se o nepovolenou podporu nejedná.

„Odhadní cena letištní plochy, která se má převádět na město, je nižší, než do ní plánuje Cheb investovat. Navíc jsme se zavázali, že ani my, ani subjekty, kterým dráhu město pronajme, nebudou ranvej používat ke komerčním účelům. Pokud by k převodu na město nakonec nedošlo, byl by to problém. Ministerstvo dopravy jednoznačně deklarovalo, že nemá a nebude mít peníze na to, aby plochu opravilo a zprovoznilo. Takže by se mohlo stát, že za pár let už bude dráha tak zdevastovaná, že deset milionů bude na opravy málo. A v krajním případě by hrozil i zánik této jedinečné přistávací dráhy,“ varuje Hojda.

Podle historických pramenů utrpěla v posledních dnech války přistávací dráha chebského letiště obrovská poškození. Bylo v ní čtyřiapadesát kráterů po bombách. Po válce sice došlo k opravám, ale po letech se právě v místech výbuchů začal beton propadat. Plochu navíc rozrušují chomáče trávy, které se rozrůstají ve spárách, a beton tak narušují svými kořínky.

Rozladění neskrývá ani matador chebského létání a předseda Ultralight clubu Cheb Luděk Matějíček. „Je to obyčejná úřednická ustrašenost,“ nebere si servítky Matějíček.

„Nám to podstatně komplikuje přípravy na stoleté výročí zdejšího letiště. Už teď v létě bychom si měli domlouvat, jaké letecká esa se v Chebu příští rok objeví, ale to v současné situaci nejde. Copak můžu žádat, aby si letci blokovali termín s tím, že dráha možná bude, ale možná taky ne?“ odpovídá Matějíček na otázku, zda už je možné alespoň naznačit, kteří letci a jaká letadla se v Chebu objeví. Podle jeho slov je zatím zbytečné o čemkoli mluvit, vše by byla čirá spekulace.

Nechat zničit dráhu by byl zločin

Přitom nová dráha by mohla zásadně zlepšit podmínky využívání letiště. V současnosti totiž letadla přistávají na travnaté ploše v sousedství, protože Úřad pro civilní letectví z bezpečnostních důvodů provoz na betonové ranveji zakázal.

„Bude možné letiště využívat pro přistávání malých letadel většinu dní v roce. Bude zde možné dělat výcviky letců a pořádat vyhlídkové lety. Fungující letiště do regionu přiláká i jinou kategorii turistů, než jsou ti, kteří si běžně jezdí koupit na tržnice cigarety. Budou spát v místních hotelích, stravovat se v místních restauracích a využívat lázeňské služby,“ vypočítává Matějíček výhody rekonstrukce.

„Nechat chebskou dráhu zničit, to by byl neskutečný zločin. To by nás všichni ukamenovali, že jsme něco takového dopustili. A přitom stát do oprav za dlouhá desetiletí neinvestoval ani korunu. Nevzdáme to, bojujeme dál, i když přiznávám, že já svou dávku optimismu už téměř vyčerpal,“ dodává Matějíček.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí dle okresů pro Karlovarský kraj:

Volby do senátu

V Karlovarském kraji letos probíhají volby do Senátu PČR v obvodu 2 - Sokolov. Kandidují: Miroslav Balatka, Jiří Korbel, Petr Nimrichter, Renata Oulehlová, Jan Picka, Stanislav Pochman, Jan Teplík, Eva Valjentová a Josef Zickler.



Nejčtenější

Odsun, JZD a 90. léta dovedly statek ke zkáze. Zachránili ho Dvořákovi

Statek v Salajně v Karlovarském kraji, který pochází z roku 1802, sloužil jako...

Statek v Salajně v Karlovarském kraji, který pochází z roku 1802, sloužil jako zemědělská usedlost k...

KVÍZ: Rozkrájím se pro váš hlas, voliči! Poznáte kandidáty podle hesla?

Ilustrační snímek

Přes dvě stě kandidátek a kandidátů chce obsadit pouhých 27 křesel v českém Senátu. Dalo by se očekávat, že při...



K porodu otec nechtěl, nakonec u něj byl. V autě a na autobusové zastávce

Veronika Říhová a její syn Maximilián Justich, který se narodil v autě cestou...

Na autobusové zastávce u Jesenice rodila třicetiletá Veronika Říhová z Plané. Se svým třetím dítětem totiž nestihla...

Naučit děti číst a psát je rok od roku těžší, říká ředitelka školy

Miloslava Hartmannová, ředitelka Základní školy speciální a praktické v Chebu,...

Už sedm desítek let působí v sousedství kostela sv. Mikuláše tak trochu jiná škola. Její název se v průběhu let měnil,...

Vyšší plat donutí i vzdělané lidi natáhnout montérky a zmizet za hranice

Ilustrační snímek

Především vyšší mzda, na kterou dosáhnou zaměstnanci v sousední zemi, a blízkost hranic. Ale také zadluženost Čechů a...

Další z rubriky

V Karlovarském kraji v zimě ubude další úsek, který silničáři neudržují

Sníh, zima, silnice, úklid sněhu, fréza

V zimě se neudržuje. S takovým upozorněním musejí s nadcházející zimou opět počítat řidiči v Karlovarském kraji....

Policisté letos odebrali víc zbrojních průkazů, většinou odsouzeným

Pistole (ilustrační foto)

Snižující se počet držitelů zbrojních průkazů a více zbraní mezi těmi, kteří jej vlastní. Takový je už několik let...

Osud zavál fotografa z Beskyd do Krušných hor, zachycuje jejich půvab

Amatérský fotograf Vít Skotnica vyráží na kole do Krušných hor, kde zachycuje...

Fotí zajímavé snímky Krušných hor, na kole sjíždí ty nejhorší terény a mezitím objevuje zaniklé objekty nebo se vrací...

Najdete na iDNES.cz