Letiště v Karlových Varech

Letiště v Karlových Varech | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Karlovarské letiště ztrácí linku do Baku. Ale sní o Izraeli a Německu

  • 2
Nepříjemná zpráva potkala už tak ztrátové karlovarské letiště. V létě nebude fungovat linka mezi krajským městem a ázerbájdžánským Baku, na které se začalo létat vloni. Na vině je podle kraje situace způsobená konfliktem s Arménií.

Letiště přišlo o linku společnosti AZAL - Azejrbaijan Airlines. Jak to s ní bude dál, lze jen těžko odhadnout.

„Pokud jde o Ázerbájdžán, ten létat určitě nebude. Minulý týden jsme komunikovali se zástupcem společnosti AZAL, a ten nám řekl, že o ničem neví. Pokud vím, tak AZAL přerušil linky do Prahy, teď je na léto obnovil, ale o Varech nikdo nejedná,“ uvedl marketingový ředitel Radek Zábranský.

Podle hejtmanova náměstka Jakuba Pánika se uvidí, co bude dál, neboť Ázerbájdžán má konflikt s Arménií. Loňský provoz linky byl přitom poměrně úspěšný. „Nemuseli jsme dát ani korunu dotace. Dali jsme jim slevu na poplatcích a obě strany byly velmi spokojené,“ uvedl náměstek.

Během léta tak bude fungovat pouze spojnice krajského města s Moskvou a Petrohradem, jediné dvě stálé celoroční linky. Do Karlových Varů už totiž oproti loňsku nemíří stroje Aeroflotu. Stejně tak letiště nemůže počítat ani s letními charterovými lety do Antalye. Důvodem je, že cestovní kanceláře kvůli bezpečnostní situaci odlety z Karlových Varů letos zcela zrušily.

Provozovatelé letiště ale věří, že se situace změní k lepšímu. V příštím roce by totiž na letišti mohly fungovat nové chartery.

„Projednává se nejen Tel Aviv, ale i Düsseldorf. Jde o obchodní model s několika leteckými společnostmi, který směřuje k tomu, aby byly tyto dvě linky pokud možno spuštěny v roce 2017,“ řekl karlovarský primátor Petr Kulhánek, který se před časem vrátil z Izraele ze služební cesty.

V případě Tel Avivu se podle něj týkají vyjednávání tří společností - jedné české a dvou izraelských.

Letiště limitují parametry přistávací dráhy

„V podstatě je to nyní ve fázi obchodního vyjednávání, dosažení nejlepších podmínek. Jsem mírný optimista v tom, že v roce 2017 bychom linku mohli spustit, ale po předchozích zkušenostech si budu jistý, až přiletí první letadlo,“ konstatoval primátor Petr Kulhánek.

Podle Jakuba Pánika letiště dlouhodobě pracuje na projektu, který má za cíl rozšířit a prodloužit přistávací dráhu. Její současné parametry jsou totiž tím, co letiště limituje.

„Víme, že Ryanair by měl zájem létat do Varů, ale prostě nemůže, přestože má letadla stejná jako Aeroflot nebo ČSA. Jeho domovská stanice, která vydává směrnice, na jak minimálně širokém a dlouhém letišti musí stroje přistávat, hovoří bohužel o minimální šířce 45 metrů,“ uvedl Jakub Pánik.

Zpevněná dráha karlovarského letiště je ovšem 30 metrů široká. Společnost přitom v minulosti projevila zájem o linku do Londýna a Jakub Pánik naznačil, že poté, co padlo vyjednávání s ČSA, by bylo na místě dotáhnout vyjednávání s jiným dopravcem mezi Karlovými Vary a Německem.

Vylepšená dráha mezinárodního letiště by přišla na 500 až 750 milionů korun, na což kraj nemá peníze. Dřív než na úpravy dráhy přijde řeč, musí ale podle náměstka existovat projekt.

Rok od roku mezinárodnímu letišti rapidně ubývají cestující. Loni odbavili 34 550 lidí, o rok dříve jich branami letiště prošlo 85 596. Letiště pro tento rok předpokládá účetní ztrátu 10,8 milionu korun.