Dobrá infrastruktura, zájem kraje o spolupráci. To jsou důvody, proč si letecká škola F Air vybrala letiště v Karlových Varech jako své další působiště.
Vyučovat tady bude dopravní piloty, kteří přepravují pasažéry na dovolenou nebo třeba za obchodem. F Air má za sebou přípravnou fázi projektu, teď se pustila do investic. Objednává letadla a nabírá zaměstnance.
„Výcvik pilotů trvá něco kolem čtrnácti měsíců, pokud je intenzivní formou s internátním ubytováním. Jinak se dá říct, že do dvou let může být člověk připravený. Jsou samozřejmě i programy vysokoškolské ve spolupráci s ČVUT v Praze. Ty jsou součástí bakalářského studia, které trvá tři a půl roku,“ popsal šéf výcviku Michal Markovič.
F Air se podle něj chlubí tím, že používá nejmodernější stroje. Jsou to velmi malá dvou až čtyřmístná letadla.
„Když je postavíte vedle Airbusu nebo Boeingu, vypadají jako dětské hračky. Samozřejmě používáme i simulátor. Hlučná letadla jsou ta, která znáte z Ruzyně. Naše stroje přirovnám k sekačce na trávu. Mají i velmi podobné motory pocházející od stejného výrobce. Jsou to pístové motory, to znamená, že hluková zátěž je minimální,“ řekl Markovič.
Letecká škola F Air
|
Pokud letadlo vzlétne, už podle něj vlastně není ani slyšet. Absolventi výcviku v něm podle evropských předpisů musejí strávit minimálně 200 letových hodin.
„Možná se to zdá málo, ale ten výcvik je velmi zhuštěný, co se týče informací, které studenti musejí absorbovat, takže 200 hodin je naprosto dostačujících,“ ujistil Michal Markovič.
Příchod školy uvítal ředitel letiště Václav Černý. Zmínil, že podobnou věc má dnes každé letiště v republice velikosti toho karlovarského. Piloti jsou navíc opravdu potřeba. „Podle prognóz jich v nejbližších letech budou chybět desítky tisíc zejména v Asii, ale Evropu nevyjímaje, protože spousty lidí odchází do důchodu a letecká doprava se neustále rozvíjí, přibývá letadel a ty kapacity dnes prostě nestačí,“ uvedl.
Karlovarské letiště se v současné době potýká s poklesem výnosů, a to kvůli krizi v Rusku. Ačkoli tamní trh prochází oživením, pasažéři díky nízkým cenám letenek volí raději přistání v Praze. Až z hlavního města potom míří na západ Čech. Vedení kraje tak podle náměstka pro dopravu Martina Hurajčíka logicky hledá nové obchodní příležitosti. Ty mají vést k opětovným ziskům.
Letecká škola by pak mohla do budoucna znamenat i vznik pobočky mezinárodní vysoké školy, což by přineslo prestiž a zvýšilo povědomí na poli cestovního ruchu.
„Také finanční přínos pro letiště je nezanedbatelný a hlavně trvalý, bez vlivu změny na politické scéně,“ podotkl náměstek.
Společnost F Air letos zvažovala své působení i na jihu Čech. Podle Martiny Vodičkové z českobudějovického letiště projevila na jaře zájem o spolupráci prostřednictvím F Air jedna z velkých čínských leteckých škol.
„Deklarovala zájem školit na jihočeském letišti čínské piloty. Poslední setkání, kde byly ze strany vedení Letiště České Budějovice předloženy možnosti a podmínky případné spolupráce, se uskutečnilo v březnu 2018. Od této doby nebylo letiště firmou F Air v této věci kontaktováno,“ sdělila.