Za jednu korunu denně budou od Nového roku jezdit v Karlových Varech senioři od 65 let a také děti až do své plnoletosti.

Za jednu korunu denně budou od Nového roku jezdit v Karlových Varech senioři od 65 let a také děti až do své plnoletosti. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Nová koalice slíbila levnější Karlovy Vary. Lidé ušetří i v autobusech

  • 3
Karlovy Vary mají od úterý novou vládu v čele s primátorem Petrem Kulhánkem. Na praktickém životě to někteří obyvatelé poznají od 1. ledna. Třeba tak, že ušetří na jízdném v městské hromadné dopravě.

Lídři vládnoucí koalice za KOA, ANO a Karlovaráci chtějí plnit sliby, které obsahuje koaliční smlouva. V kapitole „Doprava“ to je mimo jiné právě levnější cestování v autobusech MHD.

„Velmi rychle poznají změnu lidé, kteří mají u dopravního podniku roční předplatné. Počátkem roku 2015 snížíme tarify pro skupinu seniorů a mládeže. Senioři od 65 let věku začnou jezdit za korunu denně. Za roční předplatné tak dají 365 korun,“ řekl primátor Petr Kulhánek z KOA. Dosud tuto možnost mají jen senioři, kterým je 70 a více let.

Primátor dodal, že se změní i věková hranice u dětí a žáků základních a středních škol. Za korunu denně budou moci jezdit městskou dopravou do své plnoletosti. Další možné snížení tarifů může podle koaliční smlouvy následovat po analýze hospodaření v dopravním podniku.

Je to jen populismus, říká opozice

Současná opozice vidí v úpravách tarifů směrem dolů populistické sliby, na které skočili voliči. Opozičníci říkají, že na sliby nebudou v městské pokladně peníze. A když, tak se „projí“ na úkor investic. Podle nového vedení magistrátu se při změně tarifů jedná o náklady v řádu několika milionů korun za rok.

Náměstkyně primátora Hana Zemanová z hnutí Karlovaráci s opozičním malováním čerta na zeď nesouhlasí. „Předvolební sliby bychom rádi dodrželi. Musíme najít prostor v rozpočtu a seškrtat, co půjde. Tím ušetříme a dáme peníze na dopravu,“ uvedla náměstkyně. Podobně chce trojkoalice postupovat v případě snížení ceny školkovného pro karlovarské děti v maximální možné míře.

Jestliže vládnoucí koalice dodrží v oblasti dopravy své programové prohlášení, během čtyřletého volebního období se cestující dočkají dalšího rozšíření vozového parku s důrazem na ekologii a ekonomiku jeho provozu. Pokud se programové prohlášení podaří uvést do praxe, poznají to například místní podnikatelé.

„Hnutí ANO do koaliční smlouvy prosadilo, aby se veřejné zakázky nabízely nejen cizím firmám mimo okres Karlovy Vary, ale i těm místním,“ uvedl první náměstek primátora Čestmír Bruštík z hnutí ANO.

Těšit se mohou i senioři. Čestmír Bruštík vše shrnul do hesla, že pro ně chce koalice udělat „trochu lepší Karlovy Vary“.

Spokojený je lídr Karlovaráků a neuvolněný radní Josef März. „Do koaliční smlouvy se nám podařilo prosadit všechno, takže jsme nemuseli slevovat z předvolebních slibů. Nejvíce se chceme zaměřit na zjednodušení a zlevnění života v Karlových Varech. Konkrétně to je možnost vypsání komplexního výběrového řízení na svoz odpadu tak, aby se zlevnil nebo byl případně zdarma.“

Účtování bude za čtyři roky

Účty bude vláda Karlových Varů skládat na konci svého volebního období v roce 2018. Lidé by tou dobou měli podle slibů mimo jiné méně platit za teplo z teplárny, mít nové domovy důchodců, hospic, penzion pro důchodce ve čtvrti Stará Role a domov s volitelnou pečovatelskou službou. Cyklisté se podle plánů začnou bezpečněji projíždět po nové páteřní síti cyklostezek.

V plánech je zahrnuto rozšíření využití Karlovarské karty, která má být také současně elektronickou peněženkou, kartou do knihoven, sportovišť a bazénů. Kartou by také měly děti platit za jídlo ve školních jídelnách.