Kvůli atmosféře na sokolovském registru už dala výpověď jedna úřednice. Nesnesla napadání a urážky klientů. (Ilustrační foto)

Kvůli atmosféře na sokolovském registru už dala výpověď jedna úřednice. Nesnesla napadání a urážky klientů. (Ilustrační foto) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Přihlašování aut v Sokolově cuchá nervy lidem na obou stranách přepážky

  • 1
Na celkem jednoduchý úřední úkon, jako je přihlásit vozidlo, aby si člověk vzal půl dne dovolené. Státem spravovaný centrální registr vozidel je stále pomalý a má řadu chyb. Stěžuje si na něj i sokolovská radnice, která se stává terčem zloby klientů.

Lidé už brzy ráno ve frontě nedůstojně čekají na ulici, až se otevře budova městského úřadu. Nahrnou se k automatu, co vydává pořadové lístky. Pro jistotu tu stojí i strážník, aby ohlídal, že si v tlačenici nikdo nebere víc než dvě čísla. Ale i tak: kdo přijde těsně po osmé hodině ranní, musí počítat s tím, že dříve než v deset se na něj nedostane.

"Dorazil jsem v 8:10 a už jsem měl číslo 27. Čekání bylo hrozné - do čtvrt na jedenáct. Myslel jsem, že registr už běží normálně. Tohle mě překvapilo," svěřil se Ladislav Sadílek.

Koupil si nové auto a udělal hloupost, když v autosalonu řekl, že si vůz zvládne přihlásit sám. Kvůli nekonečnému vysedávání v čekárně úřadu musel zrušit řadu pracovních schůzek. "Půl dne je pryč."

Po týdnu přišel den volna. Ovšem strávený na úřadě

Dvě hodiny strávil na úřadě Martin Toman. "Děsné, ale už je to naštěstí za mnou. Po týdnu mám jeden den volno a strávím ho takhle," pronesl na odchodu s espézetkou pod paží. A to přepis auta stojí 800 korun.

Na odboru dopravy bylo včera kvůli dovoleným otevřeno pět přepážek ze sedmi. Od září radnice přijímá dalšího úředníka tak, aby mohla nabídnout osm okének. "Snad se přijetím dalšího člověka lhůty zkrátí," doufá Ladislav Sedláček, místostarosta Sokolova.

Stává se, že třeba už v půl jedenácté automat přestává pořadová čísla vydávat, protože by úředníci nestihli do konce pracovní doby další lidi odbavit. Navíc dvě hodiny denně jsou rezervované pro ty, kteří si termín zablokovali přes internet. Webový rezervační systém je ale na tři měsíce dopředu plný.

"Termíny přes internet si pro sebe dávno předem zabrali velko zprostředkovatelé, kteří vědí, že přihlašují více aut. Díky tomu mohou přeskočit ostatní čekající," řekla tajemnice městského úřadu Miroslava Kurcová. Právě tohle považují lidé v čekárně za nespravedlnost.

Vedení radnice tvrdí, že dělá, co může. V čekárně od září zřídí jakési infocentrum. V něm klienti dostanou radu, jak formuláře vyplnit. A které doklady potřebují, aby je měli kompletní na první pokus, až se dostanou na řadu. V místnosti, kde bývá v létě nedýchatelno, si lidé mohou načepovat vodu z barelu. "Víc už pro ně ale udělat nemůžeme," míní Sedláček.

Podle vedoucí odboru dopravy Hany Schimmerové je systém nejen pomalý, ale obsahuje i řadu chyb nebo nepřesností. Ty musí úředníci u každého přihlašovaného auta v počítači opravovat. "Dříve jeden zápis trval 10 minut, teď až 35 minut. Oprav je opravdu spousta," uvedla Schimmerová.

O tom, že atmosféra na registru vozidel bývá hustá, svědčí i odchod jedné z úřednic. Nesnesla urážky a napadání od klientů.