Pro Mariánské Lázně jsou trolejbusy charakteristickým znakem městské dopravy.

Pro Mariánské Lázně jsou trolejbusy charakteristickým znakem městské dopravy. Vedení města upozorňuje, že je ten znak příliš drahý. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Sláva trolejbusů v Mariánských Lázních pohasíná. Radní je chtějí zrušit

  • 5
Ekologie a exkluzivita versus náklady. Trolejbusy nebo autobusy. Mariánskolázeňští zastupitelé se rozhodli pro finanční úspory. Znamená to, že trolejbusová doprava, mimochodem poslední v Karlovarském kraji, skončí v lázeňském městě už v roce 2017.

Vyřazená vozidla mohou částečně nahradit elektrobusy. Pokud by Mariánské Lázně chtěly trolejbusovou dopravu ve městě zachovat, znamenalo by to mnohamilionové náklady.

Na hranici životnosti je trolejové vedení, rozsáhlou rekonstrukci nutně potřebuje měnírna elektrického napětí. Dřív nebo později by dopravce společně s městem musel začít nakupovat nové trolejbusy. A ty jsou výrazně dražší než autobusy.

"Ceny autobusů bez klimatizace, elektronického odbavovacího zařízení nebo informačního systému se pohybují od 3,3 do 4,3 milionu korun. Elektrobus už stojí asi 10 milionů, trolejbus ještě o dva miliony korun více," vypočítal nedávno jednatel mariánskolázeňské městské dopravní společnosti Zdeněk Suchan.

Trolejbusy k lázním neodmyslitelně patří téměř šest desetiletí, na začátku padesátých let minulého století nahradily tramvajové linky.

Proč vedení města nezruší trolejbusy hned, když jsou tak nevýhodné? Hlavním důvodem je loni dokončený autobusový terminál u vlakového nádraží. Jak informoval mluvčí města Roman Kořán, kvůli dotaci musí radnice terminál v současné podobě provozovat nejméně pět let.

"Snahou bude postupně se orientovat na elektrobusy různých velikostí, které by mohly být nasazovány podle aktuální přepravní potřeby. Město nechce v žádném případě omezovat počet spojů v dopravních špičkách. Na základě odborné studie, kterou má k dispozici, chce minimalizovat ztrátové spoje. Tyto méně nebo spíše málo vytížené linky by měly být obslouženy vozy s menší kapacitou cestujících," sdělil Roman Kořán.

Městská doprava stojí ročně až 12 milionů

Podle mariánskolázeňského místostarosty Petra Horkého by jen rekonstrukce měnírny stála asi 17 milionů korun.

"Aby nenastalo omezení uživatelského komfortu pro občany, v letošním roce dojde k navýšení finančních prostředků do městské hromadné dopravy o 2,8 milionu korun na celkových 12,8 milionu," přiblížil Kořán.

Už příští rok chce město snížením dotace donutit dopravce, aby začal hledat úspory. "Městská doprava nás ročně stojí 10 až 12 milionů korun, to je dlouhodobě neudržitelné," podotkl místostarosta Horký.

Zpráva o blížícím se konci trolejbusů vyvolala v Mariánských Lázních rozhořčené reakce. "Je vidět, že o trolejbusech rozhoduje někdo, kdo jimi evidentně nejezdí. Podle mých vlastních postřehů jsou trolejbusy v Mariánských Lázních často zaplněnější než v téměř stotisícovém Hradci Králové. Podle dohledatelných statistik přepraví MHD v Mariánských Lázních ročně několikrát více cestujících než ve víc než dvakrát větším Chebu," zdůraznil spisovatel Michal Rejžo Pavlík.