Záměr se nikterak nedotkne ceny jízdného. „V rámci rozpočtu jsme se snažili najít cestu k efektivnějšímu fungování města,“ konstatoval náměstek primátorky Tomáš Trtek.
Značnou část rozpočtu přitom spolyká právě dopravní podnik. Jenom v letošním roce to bylo 99 milionů korun. Pro příští rok by po zavedení úprav měla být tato částka téměř o deset milionů nižší.
„Nemluvíme však o zavírání a rušení, ale výhradně o zefektivnění provozu,“ zdůraznil Trtek.
Jeho slova dokladuje Lukáš Siřínek, ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary na konkrétních číslech. „V letošním roce najedou autobusy městské hromadné dopravy 2,5 milionu kilometrů. V příštím roce počítáme s nájezdem 2,238 milionů kilometrů. Ponížení tedy není nějak dramatické,“ konstatoval Siřínek.
Připustil ale, že zásah do jízdních řádů určitě vyvolá polemiku. Zvlášť v okamžiku, kdy se poslední efektivizace linek MHD datuje do roku 1999. Od té doby se podle jeho slov pouze přidávaly spoje.
„My se ovšem musíme chovat jako řádný hospodář,“ podotkl Siřínek.
Opatření, která vstoupí v platnost 1. března příštího roku, nebudou podle jeho slov znamenat rušení linek. Dotknou se výhradně spojů na nich.
„Dnes vypravujeme každý den 1 050 spojů. Od března příštího roku jich bude o 99 méně. V porovnání s jinými padesátitisícovými městy je to ale stále nadstandardní počet. A pokud přepočteme počet najetých kilometrů na počet obyvatel, dostaneme se i před devadesátitisícová sídla,“ řekl Siřínek.
Nový jízdní řád vydá dopravní podnik v lednu příštího roku, konkrétní změny tedy ještě nejsou k dispozici. Jak ale Siřínek uvedl, bude zefektivnění obnášet vedle rušení některých spojů i zavedení nových.
Změny se dotknou i lanovky
Úplnou novinkou tak podle něj budou například expresní spoje ze Staré Role do centra Karlových Varů. „Budeme také spojovat některé méně vytížené linky. Typickým příkladem je linka 18 od dopravního podniku na dolní nádraží. Ta je vytížená pouze ráno a odpoledne, po zbytek dne jí jezdí tři čtyři lidé,“ naznačil Siřínek.
Spíš než Karlovaranů se další chystaná změna dotkne návštěvníků města. Ti totiž nejvíce využívají služeb lanovky Imperial. Ta je zatím v provozu denně od pěti hodin ráno do čtvrt na deset večer. „Od března příštího roku bude k dispozici 12 hodin od sedmi ráno do sedmi večer,“ řekl Siřínek.
Hledání maximální efektivity provozu s sebou podle záměru dopravního podniku přinese i částečnou změnu vozového parku. „V současné době dobíhá výběrové řízení na nákup sedmi takzvaných krátkých autobusů, jejichž provoz je ekonomičtější,“ potvrdil ředitel dopravního podniku. Ten je bude nasazovat na linky, o kterých ví, že nejsou co do počtu cestujících příliš exponované.