Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na poslední závod v roli vodiče si vzal kilt. Teď už bude běhat naplno

  12:21aktualizováno  12:21
Legendární chebský vytrvalec končí po dvaceti letech s kariérou takzvaného vodiče, který pomáhá ostatním běžcům dosáhnout stanoveného času při závodech. Na běh ale nezanevře, právě naopak. Čekají ho další maratony.

Miloš Škorpil na trať naposledy vyběhl v roli vodiče. Udával tempo těm ze startovního pole, kteří chtěli doběhnout v čase kolem dvou a půl hodiny. Aby si jej nespletli, oblékl si nepřehlédnutelný kilt. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Před dvaceti lety stál Miloš Škorpil z Chebu v Česku u vzniku takzvaných vodičů. Tedy běžců, kterých se ostatní drží, pokud chtějí dosáhnout jimi inzerovaný čas.

Třetí ročník Mattoni 1/2 Maratonu Karlovy Vary byl Škorpilovou labutí písní. S vlaječkou na zádech s nápisem 2:30 už na vytrvalostní tratě nastupovat nebude. Ale na běhání v žádném případě zanevřít nehodlá!

„Myslím si, že dvacet let je dostatečně dlouhá doba na to, aby si člověk našel nějakou jinou cestu,“ vysvětlil své nezvratné rozhodnutí běžec.

Právě před dvěma desetiletími začal Miloš Škorpil vychovávat první české vodiče. Spočítat, kolik za svou kariéru naběhal kilometrů, není až tak složité. „Když si vezmete 15 maratonů a nějakých 20 půlmaratonů, dostanete počet kilometrů, které jsem naběhal v úloze vodiče,“ vypočetl vytrvalec.

Vodič nemůže vyhrát, svým svěřencům neuteče

Běhání Miloš Škorpil propadl už jako dítě. „Ale řízeně se mu věnuji od 11 let, kdy jsem nastoupil do atletického oddílu,“ upřesnil.

Za svou kariéru se věnoval i výchově nástupců. A jsou jich stovky. A jak rychle vlastně vodiči běhají? „Nejrychlejší čas na půlmaraton je hodina třicet, na maratonu tři třicet. Běhali jsme i 3:15, ale s vlajkou, kterou máme na zádech, je to problém,“ dopověděl Škorpil.

Touhou každého účastníka vytrvalostních závodů je pochopitelně vyhrát. A to Miloš Škorpil jako vodič nikdy nemohl. Ale to jej prý nijak nemrzí. „Spíš mi bylo líto, když jsem dostal pozvánku na nějaký závod, jehož termín kolidoval s akcí, na které jsem měl běžet jako vodič,“ řekl.

I to je podle něj jeden z důvodů, proč s vodičstvím končí. A začne běhat takříkajíc naplno. Půlmaraton dokáže zaběhnout o hodinu rychleji, než je jeho vodičský čas, tedy za hodinu a půl. A poslední maraton v Košicích uběhl za 3 hodiny 25 minut. Takže by se dalo říct, že lidé, kteří se v poli běžců spoléhají na to, že nastaví tempo, které je dovede do cíle ve stanoveném čase, jej vlastně zdržují.

„Ale takhle se to nedá brát. Jsem tu proto, abych jim pomohl rozložit si síly, jak začít běh, a aby mohli třeba v závěru ještě stupňovat tempo. A to mě naplňuje,“ ohradil se Miloš Škorpil proti takové definici.

To, že by svým svěřencům někdy utekl, jej prý ani ve snu nenapadlo. Při závodech to je něco jiného. „Manželka se mě vždycky ptá, jak poběžím. A já vždy odpovídám, že na pohodu. A když se mě ptá po závodech, říkám jí, že tam zase byla nějaká bedna,“ se smíchem řekl Škorpil.

Pro dobrou věc chce oběhnout všechny české kraje

Svůj další sportovní život ovšem nespojuje pouze se závoděním. Na příští rok připravuje se svou běžeckou školou projekt Běhání po Česku. Za dva roky chce se svými svěřenci oběhnout všechny české kraje. „Účelem akce je vybrat na dobročinné účely milion korun a rozpohybovat 100 tisíc lidí,“ vysvětlil Miloš Škorpil.

Maratonská trať, která měří 42 kilometrů, je pro většinu lidí něčím nepředstavitelným. Ne ale pro Miloše Škorpila. Ten ve své kariéře v závodním tempu zvládl podstatně větší porce kilometrů. Tou největší byl závod z Atén do Sparty, který měří 246 kilometrů. Limit pro jejich zdolání je 36 hodin, chebský vytrvalec to zvládl za 33 hodin.

„Při vlastní, tedy nezávodní akci, kdy jsem běžel z Hodonína do Aše, to bylo 500 kilometrů. Trvalo mi to 76 hodin,“ představil své rekordy běžec.

V Karlových Varech, kde se loučil s kariérou vodiče, se Miloš Škorpil představil v nepřehlédnutelném úboru. Na trať totiž vyrazil ve skotském kiltu.

„Ke Skotsku mám asi takový vztah, že mám rád skotskou a líbí se mi film Statečné srdce. Ale mám kamaráda, který kilty šije. A tak jsem se rozhodl trojici posledních závodů, tedy dva v Praze a zde v Karlových Varech - zaběhnout právě v tradičním skotském úboru. Aspoň mě lidi nepřehlédnou,“ dodal vytrvalec.



Nejčtenější

Západ Čech obsadili v srpnu 68 i Němci. Tank a hlava rudoarmějce skončily v řece

Tank v řece Ohři se stal symbolem roku 1968 v Karlových Varech.

Ještě padesát let po událostech srpna 1968 starší Karlovaráci vzpomínají, jak se pod jedním z invazních tanků T-54...

Hejtmanka Karlovarského kraje se vdala, svatební šaty si navrhla sama

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová se provdala za svého...

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová se ve Stanovicích provdala za Jana Mračka. Dlouholetou známost krajské...



Muž vybodoval svého bratra, vydával se za něj při silničních kontrolách

Ilustrační snímek

Velké potíže způsobil svému bratrovi muž, který se za něj vydával při silničních kontrolách. Sám sice unikl trestu za...

Muž musel spoluvězňům sloužit a dávat jídlo. Když neposlechl, zbili ho

Vazební věznice Hradec Králové

Kriminalisté stíhají dva trestance z věznice v Kynšperku nad Ohří na Sokolovsku, kteří šikanovali další odsouzené....

Muži obviňovali sousedku, že jim krade elektřinu, pak napadli hlídku

Ilustrační foto

Do křížku s policií se dostali otec se synem na Chebsku, když napadli policejní hlídku, která přijela prošetřit jejich...

Další z rubriky

Někteří ptáci vymizeli, jiní si k nám našli cestu, říká znalec ptačí říše

Dětmar Jäger patří mezi přední ornitology v Karlovarském kraji. Sleduje...

Dlouholetý ornitolog, bývalý pedagog a uznávaný znalec ptačí říše Dětmar Jäger by si mohl v klidu užívat zaslouženého...

Krajská knihovna má málo místa, teď získá nový bezbariérový depozitář

Knihovnice Dagmar Vegrichtová mezi regály v Krajské knihovně v Karlových Varech.

Karlovarská krajská knihovna získá nové prostory. Po dlouhých čtrnácti letech své existence se konečně dočká nového...

Kraj rozhodne o osudu uměleckoprůmyslové školy ještě letos

Budova Střední uměleckoprůmyslové školy Karlovy Vary je v havarijním stavu.

Do konce letošního roku by chtělo vedení kraje rozhodnout o tom, co dál s budovou uměleckoprůmyslové školy v Karlových...

Najdete na iDNES.cz