Rychlostní silnice I/13 mezi Karlovými Vary a Ostrovem.

Rychlostní silnice I/13 mezi Karlovými Vary a Ostrovem. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Ze silnice do Ostrova zmizí nebezpečné úseky bránící jejímu „zrychlení“

  • 8
Dodržovat na čtyřproudé silnici I/13 mezi Karlovými Vary a Ostrovem maximální povolenou devadesátku znamená patřit při jízdě po této komunikaci mezi ty pomalejší řidiče. Za rok a půl už by tomu mohlo být jinak. Silnice je totiž adeptem na zvýšení rychlostního limitu na stodesítku.

Z krajského města do Ostrova bude zřejmě skutečně možné časem jezdit stodesítkou, silnice ale potřebuje úpravy. Takový je závěr bezpečnostního auditu, který si v uplynulých týdnech nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic.

Úsek silnice I/13 před prázdninami zařadilo ministerstvo dopravy na seznam míst, kde by mohli řidiči od ledna 2016 zrychlit.

Nejprve ale musejí zmizet nebezpečná místa, a to i pro pomalejší jízdu. „Ta odstraníme,“ slíbila Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Jde především o úpravy značení, jinak by podle auditu hrozilo zvýšené riziko nehod. Úpravy mají začít příští rok.

Stodesítka na silnici však může podle závěrů auditu platit až ve chvíli, kdy stavaři vybudují boční nájezdové pruhy u dvou tamních čerpacích stanic a u Boru. Jejich stavba bude podle Niny Ledvinové nákladnější a příprava nějaký čas zabere, takže zatím nelze říci, kdy se stavbaři do práce pustí ani kolik to bude stát.

„Cenu budeme schopni vyčíslit až po zhotovení projektové dokumentace, která ještě není zadaná,“ vysvětlila mluvčí.

Zvýšení rychlosti na silnici mezi Karlovými Vary a Ostrovem nevadí ani dopravním policistům. „Pokud dojde k úpravám nebezpečných míst, jako jsou například připojovací pruhy u Boru, pak vyšší rychlost vítáme,“ uvedla policejní mluvčí Kateřina Krejčí.

Dopravní inženýr upozorňuje na možná úskalí

Podle zkušeností řidičů už nyní málokterý řidič devadesátku mezi oběma městy dodržuje.

„Mám pocit, že policisté o něco vyšší rychlost v tomto úseku tolerují, a jsem za to rád. Samozřejmě člověk musí devadesátku překročit jen rozumně,“ vypozoroval ostrovský starosta Pavel Čekan. Spojnice z Karlových Varů je podle něj natolik přehledná, že uvítá cokoli, co by zavedení stodesítky urychlilo.

Obává se jen toho, jak dopadne vylepšování silnice u Boru. „Problémem je most. Pokud bude ŘSD chtít přidělávat pruhy, mohlo by mít potíže s výkupem soukromých pozemků, jeho rozšiřování by zase stálo spousty peněz,“ uvedl.

Jako problematickou věc vidí rozšiřování mostu i karlovarský dopravní inženýr Ota Řezanka.

„Byla by to nemalá investice. Výrazně levnějším řešením je posunout napojení pruhu ve směru na Karlovy Vary až za most, tak aby se nemuselo do jeho konstrukce zasahovat. Snad to projektanta či někoho z Ředitelství silnic a dálnic napadne,“ věří.

V souvislosti se zvýšením rychlosti by nezůstal jen u stodesítky a doporučil by prověřit také variantu pro rychlost 130 kilometrů za hodinu. „Pokud by nebyla stavební opatření výrazně dražší, bylo by rozumné udělat úpravy pro stotřicítku a změnit tuto silnici na standardní rychlostní silnici. Zavádění další mezikategorie s povolenou rychlostí 110 kilometrů za hodinu ještě více komplikuje náš nepřehledný systém třídění komunikací, jenž je jedním z nejsložitějších v Evropě,“ podotkl.

Se zvýšením rychlosti na 110 kilometrů za hodinu počítá návrh novely zákona o pozemních komunikacích. Zrychlení platí pro vybrané úseky, které jsou čtyřproudé a mají například odpovídající svodidla i krajnice.

Materiál už jednou schválila Nečasova vláda, pak ale následovalo rozpuštění Sněmovny.