Je to další z mnoha pokusů, jak po čtrnácti letech ukončit "trápení" zavřené historické železnice. Cyklostezku chtějí radnice vybudovat ve vlastní režii, přičemž akci má zaštítit Svazek obcí Hornoslavkovsko.
"Už jsme předběžně domluveni. Společně máme totiž větší šanci na získání dotace," prohlásil starosta Lokte Jaroslav Hlavsa.
Zájem potvrdil i jeho protějšek z Horního Slavkova Jana Vildumetzová. "Cyklostezka by město jistě zatraktivnila a přivedla k nám z Lokte víc turistů. Zatím jsme o tom ale ještě nemluvili na úrovni zastupitelstva," řekla starostka. Míní, že stát má možnost převést trať na sdružení zdarma.
Hlavsa už uvažuje o tom, že část nákladů na vybudování cyklostezky by pokryl zisk z prodeje kolejnic. "Asi jsem utopista, ale může to být rychlé a reálné. Centimetr kolejí představuje kilo železa," zjistil si Hlavsa.
Chodník by se navíc hodil i obyvatelům sousední osady Údolí, kteří bydlí v domech podél rušné silnice a léta si na nebezpečnou situaci stěžují.
Myšlenka přeměnit železnici na trasu pro cyklisty není nijak nová. Už v roce 2004 si nechal krajský úřad udělat na toto téma studii. Odborníci tehdy odhadli, že akce by stála 37 milionů korun.
Zbytek patnáctikilometrové trati z Horního Slavkova do Krásného Jezu chce od státu koupit místní strojírenská firma Legios. Za své peníze by trať opravila a otevřela nejdříve jako vlečku. Potřebuje ji nutně pro dopravu cisternových vagonů, které ve Slavkově vyrábí.
"Do půl roku od odkoupení by tudy vlaky mohly jezdit. Všechno teď závisí na rychlosti státních úřadů," zmínil zástupce generálního ředitele Legiosu Zdeněk Vaic.
Myšlenka zrušit Slavkovskou dráhu, z jedné její části udělat cyklostezku a z druhé vlečku, má i odpůrce. Je jím občanské sdružení Klub přátel lokálek. "Jsme účastníkem řízení o zrušení dráhy a naše pozice je taková, že hájíme dráhu. Snahám o převedení na vlečku bráníme a o to více budeme bránit cyklostezce," řekl předseda sdružení Marek Tomek.