Loni odborníci zkoumali Chebský most

Loni odborníci zkoumali Chebský most | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Nové mosty by přišly Karlovy Vary na miliardu, opravy na devatenáct milionů

  • 3
Do oprav mostů by měly Karlovy Vary neprodleně investovat téměř 19 milionů korun. Vyplývá to ze studie, kterou pro radnici vypracovali její externí specialisté. Jde přitom jen o peníze na běžné opravy a údržbu, jako je natírání a ukotvování zábradlí či dodělání betonových zábran. Na podobné akce má město letos jen milion.

Pokud jde o rekonstrukce, je potřebná suma o několik řádů vyšší.

„Můžeme se bavit i o miliardě,“ naznačil velice hrubý odhad náměstek primátorky Petr Bursík.

Tuto astronomickou sumu, která je ovšem hodně předběžná, by přitom spolykala jen čtyři zásadní přemostění přes Ohři v Karlových Varech a výstavba pátého. Ve městě je přitom 27 mostů a mostků a 47 lávek.

Podle názoru Petra Bursíka spolyká značnou část z milionu určeného na opravy a údržbu v letošním roce Chebský most.

Ten je podle odborníků společnosti Pontex, která prováděla jeho diagnostiku, sice ve špatném, ale stále ještě opravitelném stavu. Na posledním zasedání zastupitelstva představil vedoucí skupiny diagnostiky společnosti Tomáš Mička varianty, jak by mohl most vypadat v budoucnosti - od mostovky se čtyřmi jízdními pruhy po bulvár určený hlavně pěším.

Předložil i hrubé odhady nákladů na rekonstrukci mostu. Ty se pohybují v rozmezí 77 až 166 milionů korun.

Rekonstrukce Chebského mostu by měla začít do pěti let.

Dopravní problémy ve Dvorech

Už v letošním roce se ale řidiči musí připravit na komplikace v jiné části města, ve Dvorech. O prázdninách začne záruční oprava mostu kapitána Jaroše, do konce roku se město chystá na Dvorský most. Ten půjde k zemi a na jeho místě vyroste nový.

„Věřím, že v jeho případě dá rada zelenou způsobu, který zvolilo ředitelství silnic a dálnic u Doubského mostu,“ řekl náměstek. Takzvaný žlutý FIDIC nechává veškeré starosti s projektováním, vyřizováním povolenek i samotnou akci na zhotoviteli. V rozpočtu města je na Dvorský most vyčleněná částka 120 milionů korun.

Demolice Dvorského mostu bude pro Karlovy Vary jakousi zatěžkávací zkouškou.

„Ukáže se, jak se doprava ve městě rozloží, jak moc zatíží Doubský, Tuhnický či Chebský most. Docela by se mi líbilo dělat v té době sčítání dopravy v jednotlivých částech města,“ konstatoval náměstek Bursík.

Dalším prubířským kamenem v tomto ohledu podle něj bud okamžik, kdy Správa železniční dopravní cesty bude modernizovat trať mezi dolním nádražím a Březovou. Součástí akce bude i oprava přejezdu v Tuhnicích. I když chce investor minimalizovat dopady na karlovarskou dopravu, dá se očekávat, že ji akce ovlivní. Otázkou opět zůstává, jak.

Drahé prohlídky

Vedle prostředků na opravy a údržbu mostů zaplatí karlovarská radnice i další peníze na běžné a hlavní prohlídky.

„Ve výběrovém řízení zvítězila firma z Úpice s nabídkovou cenou 299 250 korun bez DPH,“ uvedla Helena Kyselá, mluvčí karlovarského magistrátu. Dodavatel této služby zůstane stejný jako v loňském roce, částka, kterou město zaplatí, je přibližně o 19 tisíc korun nižší.

Hlavní mostní prohlídka se bude mimo jiné týkat i Goethovy lávky. Ta je v kritickém stavu, město ji ale bude na základě smlouvy s krajem opravovat. Technici si ovšem v rámci pravidelných prohlídek posvítí na všechny podobné konstrukce v Karlových Varech.

„Na konci roku po provedení těchto prohlídek získáme návrh finančních nákladů nutných na běžnou údržbu objektů a na stavební úpravy,“ dodala mluvčí magistrátu Helena Kyselá.