Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Ježek, MF DNES

Pozor na slevové akce. Na západě Čech s nimi prodejci podvádějí nejvíc

  • 1
Při nákupu zlevněného zboží se mnozí lidé zbytečně radují z domnělých úspor. Slevy bývají často falešné. Vyplývá to z výsledků práce kontrolorů České obchodní inspekce.

Výsledek jejich loňských „zátahů na slevy“ vyzněl pro západ Čech nepříznivě. S téměř 55 procenty závad je Plzeňský a Karlovarský kraj nejhorší v republice. Pracovníci České obchodní inspekce zde provedli 405 kontrol, v 222 případech zjistili pochybení.

Výprodeje každý druhý den

„Někdy mám pocit, že slevové akce a výprodeje jsou téměř každodenní záležitostí,“ uvedl Jan Řezáč, ředitel západočeské pobočky České obchodní inspekce. Když ovšem přijde inspektor do obchodu, často podle jeho slov u ceny, slevy či účtování na pokladně něco nesedí.

„Podnikatel například avizuje padesátiprocentní slevu, ta je ale ve skutečnosti podstatně nižší,“ popsal nejčastější nešvar Řezáč. Druhým nejčastějším porušením zákona je, že v regále je na ceně padesátiprocentní sleva, při placení ovšem takovou slevu kupující nedostane. „Pro jednoduchost: zboží je ze dvou stovek zlevněné na stovku. Na účtu se ovšem v lepším případě objeví cena 120 korun, v tom horším kupující zaplatí cenu plnou, tedy bez slevy,“ konstatoval Řezáč.

Pro kontrolory ČOI je nejtěžší objevit pochybení v případě slev, které vlastně nikdy nebyly. Odhalení tohoto fígle je podle Řezáčových slov spíš dílem náhody.

„Opět pro jednoduchost. Obchodník zlevní zboží z 200 na 100 korun. Když se ale dostaneme na cenovou historii výrobku, zjistíme, že stovku stál celou dobu. Jen tři dny před avizovanou slevou obchodník cenu zvýší na 200, aby se pak mohl pochlubit padesátiprocentní slevou,“ popsal fígl Řezáč.

Pokuty v řádu milionů

Česká obchodní inspekce udělila za tyto prohřešky pokuty za více než 15 milionů korun. Jenom v Plzeňském a Karlovarském kraji zaplatili obchodníci více než 4,5 milionu, hůř na tom byli už jenom na jihu Moravy a na Zlínsku.

Jak mají na případné nedostatky reagovat sami zákazníci? „Předně trvat na avizované slevě. V případě, že se slevy nedomohou, jim nezbude nic jiného, než kontaktovat nás. Hlavní je obezřetnost. Ne všichni obchodníci hrají fér,“ odpověděl Jan Řezáč.