Jihovýchodní obchvat Chebu. Most v Hájích - protihlukové stěny končí s mostní...

Jihovýchodní obchvat Chebu. Most v Hájích - protihlukové stěny končí s mostní konstrukcí. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Obchvat Chebu vyvolal po pár dnech provozu stížnosti kvůli hluku

  • 5
Jen několik dnů funguje jihovýchodní obchvat Chebu a už se množí stížnosti. Lidem vadí zejména hlučnost projíždějících kamionů. Kraj slibuje, že věc prošetří.

Jako na letišti si připadají někteří lidé z Rhedenské ulice v chebské čtvrti Háje. Dříve ospalou a takřka venkovskou čtvrť nyní ve dne v noci burcuje hlasitá jízda nákladních automobilů, které po novém jihovýchodním obchvatu sviští k hranici na Svatém Kříži. Zábrany proti hluku lidem chybí zejména v okolí mostu.

„Osobní vozy? To je ještě únosné. Ale když tudy projíždějí kamiony, připadáme si jako na Ruzyni. Než vozy najedou na most, kde už jsou protihlukové zábrany, je to strašný rachot,“ stěžuje si Petr Veleba.

Ten také zaslal zastupitelům města Chebu otevřený dopis. „Pokud jste souhlasili s výstavbou obchvatu, který do lokality původně klidného bydlení rodinných domů v Hájích přivedl dopravní hluk a zplodiny, žádám o nápravu a podávám podnět k vyhledání možných stavebních a dopravních opatření, aby lokalita Hájů byla nadále rozumně obyvatelná.“

Není jediný, komu hluk vadí. Někteří tamní obyvatelé dokonce uvažují o tom, že sepíší petici. „Je jasné, že bourat obchvat nikdo nebude. Ale je třeba s tím něco dělat. Odrazit hluk do polí. Jakmile všichni operátoři zaktualizují mapy, je jasné, že se doprava ještě zvýší,“ obává se Veleba.

Ten v žertu nabízí, že kraji ušetří za sčítání automobilů. „Jsem zvyklý spát při otevřeném okně a slyším každé auto,“ doplňuje Veleba s tím, že často pozná i směr, kterým vůz jede.

Řidiči se vyhnou několika semaforům

Chebský starosta Petr Navrátil konstatoval, že město žádné další stížnosti na hlučnost obchvatu neeviduje.

„Naopak slyším chválu, protože lidé z okolí města nebo třeba ze Sokolova a Varů, kteří jezdí do Waldsassenu nakupovat, se cestou po novém obchvatu vyhnou hned několika světelným křižovatkám na průtahu městem,“ uvádí Navrátil.

Podle starosty obchvat vznikl hlavně proto, aby odvedl z města těžkou kamionovou dopravu, která roky trápila hlavně obyvatele ulic Evropská a 17. listopadu.

Zatím si však lidé ve městě od nákladní dopravy příliš neodpočinuli. „Možná to bude chvíli trvat. Kamiony, které jezdí podle navigace, to žene na Svatý Kříž stále přes Cheb. Nová trasa tam zatím zanesená není,“ krčí rameny starosta při pohledu na právě zaktualizovanou navigaci ve svém mobilu.

„Mapy aktualizujeme průběžně,“ uvedla například mluvčí společnosti Google.cz Daniela Chovancová.

Představitel občanské iniciativy Za přívětivý Podhrad Pavel Pagáč, který proti stavbě obchvatu marně bojoval, si myslí, že levnější a šetrnější k přírodě by bylo kamiony značkami nasměrovat na severní obchvat.

„Nová silnice klidnou čtvrť Háje podstatně změní. Navíc nám zástupci zhotovitele slibovali, že dojde k úpravám ulic, které dopravu z města na obchvat přivádějí. Například Zemědělská ulice je opravená jen z poloviny, od restaurace Dolíček ke kruhovému objezdu. Ta nejhorší část, nebezpečné esíčko, kde není ani pořádný chodník, na rekonstrukci teprve čeká,“ poukazuje Pagáč.

Úsek prověří po měsíci provozu měřidla

Lidé, kterým hlučná silnice vadí, se chystají na nadcházející zastupitelstvo, kde budou žádat, aby se jejich jménem město postaralo o nápravu.

„Vím, že v civilizovaných zemích obvykle kamiony při průjezdu obydlenými oblastmi v noci snižují rychlost. Ale moc nadějí tomu nedávám. U nás se dopravní omezení příliš nedodržují. Řešením by mohly být už zmiňované zástěny. Ty by bránily hluku i v pohledu na silnici. O výhled na kamiony nestojím,“ dodává Veleba.

Jihovýchodní obchvat Chebu je stavbou Karlovarského kraje. Stížnosti na hlučnost teď bude muset řešit právě kraj.

„V rámci projektu byla zpracovaná hluková studie, která měla zátěž způsobenou budoucím provozem na obchvatu popsat. Její výsledky projektant do materiálů zapracoval. V úsecích, na které upozorní obyvatelé z okolí, necháme po měsíci provozu, tedy zřejmě v říjnu, přeměřit hlukovou zátěž. Pokud se prokáže překročení povolených hodnot, učiníme opatření vedoucí ke snížení hluku,“ slibuje karlovarský hejtman Martin Havel.