Rozestavěný most, součást obchvatu, vede přes nestabilní podloží, je nutné...

Rozestavěný most, součást obchvatu, vede přes nestabilní podloží, je nutné vyřešit ukotvení nosných pilířů. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Obchvat Sokolova nabírá zpoždění, stavaře překvapilo poddolované podloží

  • 5
Dostavba roky očekávaného obchvatu Sokolova se s velkou pravděpodobností opozdí. Stavbařům totiž komplikuje práci poddolované podloží, na kterém nyní staví tři sta metrů dlouhý most. Je i možné, že případné vícepráce bude platit nejen zadavatel celé akce, tedy ministerstvo financí, ale i Karlovarský kraj.

Poslední třetí etapa sokolovského obchvatu je sice nejkratší, ale její součástí je přes tři sta metrů dlouhý most. Právě u něj se zjistily závažné potíže.

„Je tam problém na jedné opoře. Žádný pilíř nám sice neujíždí, ale jeden násyp si stále sedá. Proto jsme nyní objednali odborný posudek. Měl by ukázat, jak problém vyřešit,“ uvedl Zdeněk Pavlas, ředitel Krajské správy a údržby silnic, který na stavbě vykonává technický dozor.

Podle krajského radního pro životní prostředí a místostarosty Sokolova Karla Jakobce by se tak mohla celá stavba zdržet o tři až čtyři měsíce. „Dříve v tom místě býval lom,“ přiblížil v minulosti oblast Karel Jakobec.

O poddolovaném území, na němž se staví, se vědělo už před zahájením stavby, což potvrdil i ředitel krajských silničářů.

„Vícenáklady, které současně vznikají, jsou takzvané metodické změny. To znamená, že je platí ministerstvo financí. Původně byl navíc projekt vyčíslen na mnohem vyšší částku, než za jakou se v současné době staví. Finanční rezervy tudíž jsou,“ sdělil Pavlas. Dodal, že nové řešení ukotvení mostu by mohlo přinést i další snížení nákladů.

„Myslím také, že mluvit o případném zpoždění stavby je předčasné,“ poznamenal Pavlas. Podle původních plánů má být hotovo na jaře roku 2018. Více jasno bude po ukončení geologických průzkumů.

Zpoždění se může prodražit

Pokud by došlo na černý scénář a práce skutečně nabrala zpoždění, muselo by se zřejmě škrtat v některých naplánovaných investicích. Peníze na stavbu obchvatu uvolnilo ministerstvo financí v rámci programu na odstranění ekologických škod, vzniklých před privatizací hnědouhelných těžebních společností v Ústeckém a Karlovarském kraji.

Pokud by práce na obchvatu nakonec vyšly dráž, nemuselo by se poté dostat na některé připravované projekty. Mezi nimi je revitalizace Starosedelského potoka za 17 milionů korun i výstavba cyklostezky na výsypce u Lomnice na Sokolovsku.

Teoreticky by mohl platit ze svého i Karlovarský kraj, který se v době podepisování smluv zavázal, že případné vícepráce zaplatí ze svého.

„Teoreticky bychom museli vybudovat něco jiného, než k čemu jsme se zavázali, a to se nám nestalo ani na předchozích etapách. Jednalo se jen o pojistku ministerstva. Nemyslím si, že je to reálné, ale možnost tu stále je,“ řekl Pavlas.

S případným zpožděním stavby je smířen i starosta Sokolova Jan Picka. „Když jsme to vydrželi tolik dlouhých let, tak nyní už pár měsíců také vydržíme. Je důležité, že se na všem stále pracuje,“ poznamenal starosta třetího největšího města v kraji.

V současné době není možnost, jak bezplatně Sokolov objet. Snahy o vyjmutí části dálnice D6 z placených úseků i přes jednání zatím neuspěly. Právě proto sokolovští upínají své naděje k dokončení obchvatu.