Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přes Stráž projede deset tisíc aut denně. Naděje na obchvat ožila

  11:37aktualizováno  11:37
Nejméně deset tisíc aut denně musí zvládnout hlavní tah skrz Stráž nad Ohří. A to jsou čísla ze sčítání vozidel jedenáct roků stará. Dnes je situace daleko horší. Pomoci by mohl obchvat obce. Obyvatelé teď mají naději, že se ho dočkají.

Kamionová doprava zatěžuje hlavní tah přes Stráž nad Ohří. | foto: Petr Kozohorský, 5plus2.cz

Počítat, kolik aut denně obcí projede, už se nikomu nechce. „Jednou jsem to zkoušel. Počítal jsem jen kamiony. Když jsem se dostal k číslu 500, přestal jsem,“ vylíčil situaci v obci Jiří Dubový, který zde žil 20 let a dnes dojíždí už jen jako chalupář.

Hlavami místních tak už řadu let rezonuje jediné slovo: obchvat. A nyní jim svitla alespoň jiskřička naděje. Někteří regionální politici totiž chtějí projekt začlenit do dotačního programu Restart, který je určený pro Karlovarský, Ústecký a Moravskoslezský kraj, tedy regiony nejvíce postižené těžbou. Projekt přitom není žádnou maličkostí. Výstavba obchvatu by měla vyjít na 3,5 miliardy korun.

„Po technické stránce to není nic nemožného,“ komentoval záměr Lukáš Hnízdil, ředitel krajského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic. Ostatně na konci první dekády 21. století se o obchvatu poměrně vážně uvažovalo. „Průjezd obcemi na hlavním tahu do Ústeckého kraje je velice komplikovaný,“ připustil Hnízdil.

„Samotné území je ale kvůli řece, údolí i železniční trati natolik komplikované, že výstavba obchvatu je finančně obrovsky nákladná,“ upozornil. To také vedlo na konci první dekády k zastavení celého projektu. Laicky řečeno cena nebyla adekvátní efektu, který by stavba přinesla.

„Požadavek jsem už předala na kraj,“ uvedla poslankyně Markéta Wernerová, která je iniciátorkou myšlenky zařadit obchvat do projektu Restart. Věří, že se jej podaří prosadit v dalších kolech projektu Restart, která budou řešit specifické problémy jednotlivých regionů.

„V současné chvíli je v akčním plánu Restartu pouze obecné opatření, které se týká úseků silnic I. třídy,“ uvedla hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová. Silnice I/13 podle ní není problematická jen v úseku ve Stráží nad Ohří, ale i v dalších obcích, které jsou dlouhodobě zatížené nejen osobní, ale především kamionovou dopravou.

„Ačkoliv byl akční plán projektu Restart již schválen, v současné době se připravuje jeho aktualizace, která by měla být předložena vládě ke schválení v květnu příštího roku. Otázku zařazení silnice I/13 jako celku s budoucím návrhem řešení do akčního plánu probereme nejenom s radními a zastupiteli, ale otevřeme ji i na jednání Regionální stálé konference a Krajské tripartity, kde jsou zástupci zaměstnavatelů, odborů a představitelů veřejné správy,“ dodala hejtmanka.

Ale i pokud by se projekt obchvatu podařilo prosadit, neznamená to podle šéfa krajského Ředitelství silnic a dálnic Lukáše Hnízdila, že by se okamžitě začalo stavět.

„Dostali bychom se prakticky na začátek. Bylo by nutné vypracovat nové projekty, dát do souladu se současnými zákony posouzení vlivu stavby na životní prostředí, tedy studii EIA,“ nadhodil jen některé nutnosti Hnízdil. „V praxi bychom se tak mohli bavit o horizontu třeba i deseti let, kdy by se dalo začít stavět,“ doplnil.

Místní ovšem věří, že se nějakým způsobem podaří stále houstnoucí dopravu omezit. A třeba dostat i do stavu z osmdesátých let, na který vzpomíná Jiří Dubový: „Věřil byste, že když jsme se sem přistěhovali, mohli jsme v neděli hrát na hlavním tahu badminton?“





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muže pracujícího na vlakovém nádraží v Chodově zasáhl elektrický proud.
Po zásahu proudem zůstal dělník viset na stožáru v deseti metrech

Elektrický proud zasáhl dělníka na vlakovém nádraží v Chodově na Sokolovsku, které právě prochází rekonstrukcí. Zraněný muž skončil s popáleninami v nemocnici.  celý článek

Tragická dopravní nehoda, při které zemřeli tři lidé, se stala u Lužce nad...
Cestu z Varů na Prahu blokovala přes poledne nehoda, bouralo se i na D6

Dvě dopravní nehody zkomplikovaly odpoledne dopravu v Karlovarském kraji. První se stala na hlavní trase z Karlových Varů do Prahy, druhá na dálnici D6.  celý článek

Vchod do štoly v sopce Komorní hůrka.
Lidé se podívají do podzemní chodby, která vede do nitra proslulé sopky

Odborníci i nadšenci, kteří se zajímají o zemětřesení na západě Čech a vulkán Komorní hůrka, se v pátek setkají ve Františkových Lázních. V sále tamního...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.