Kamionová doprava zatěžuje hlavní tah přes Stráž nad Ohří.

Kamionová doprava zatěžuje hlavní tah přes Stráž nad Ohří. | foto: Petr Kozohorský, 5plus2.cz

Přes Stráž projede deset tisíc aut denně. Naděje na obchvat ožila

  • 5
Nejméně deset tisíc aut denně musí zvládnout hlavní tah skrz Stráž nad Ohří. A to jsou čísla ze sčítání vozidel jedenáct roků stará. Dnes je situace daleko horší. Pomoci by mohl obchvat obce. Obyvatelé teď mají naději, že se ho dočkají.

Počítat, kolik aut denně obcí projede, už se nikomu nechce. „Jednou jsem to zkoušel. Počítal jsem jen kamiony. Když jsem se dostal k číslu 500, přestal jsem,“ vylíčil situaci v obci Jiří Dubový, který zde žil 20 let a dnes dojíždí už jen jako chalupář.

Hlavami místních tak už řadu let rezonuje jediné slovo: obchvat. A nyní jim svitla alespoň jiskřička naděje. Někteří regionální politici totiž chtějí projekt začlenit do dotačního programu Restart, který je určený pro Karlovarský, Ústecký a Moravskoslezský kraj, tedy regiony nejvíce postižené těžbou. Projekt přitom není žádnou maličkostí. Výstavba obchvatu by měla vyjít na 3,5 miliardy korun.

„Po technické stránce to není nic nemožného,“ komentoval záměr Lukáš Hnízdil, ředitel krajského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic. Ostatně na konci první dekády 21. století se o obchvatu poměrně vážně uvažovalo. „Průjezd obcemi na hlavním tahu do Ústeckého kraje je velice komplikovaný,“ připustil Hnízdil.

„Samotné území je ale kvůli řece, údolí i železniční trati natolik komplikované, že výstavba obchvatu je finančně obrovsky nákladná,“ upozornil. To také vedlo na konci první dekády k zastavení celého projektu. Laicky řečeno cena nebyla adekvátní efektu, který by stavba přinesla.

„Požadavek jsem už předala na kraj,“ uvedla poslankyně Markéta Wernerová, která je iniciátorkou myšlenky zařadit obchvat do projektu Restart. Věří, že se jej podaří prosadit v dalších kolech projektu Restart, která budou řešit specifické problémy jednotlivých regionů.

„V současné chvíli je v akčním plánu Restartu pouze obecné opatření, které se týká úseků silnic I. třídy,“ uvedla hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová. Silnice I/13 podle ní není problematická jen v úseku ve Stráží nad Ohří, ale i v dalších obcích, které jsou dlouhodobě zatížené nejen osobní, ale především kamionovou dopravou.

„Ačkoliv byl akční plán projektu Restart již schválen, v současné době se připravuje jeho aktualizace, která by měla být předložena vládě ke schválení v květnu příštího roku. Otázku zařazení silnice I/13 jako celku s budoucím návrhem řešení do akčního plánu probereme nejenom s radními a zastupiteli, ale otevřeme ji i na jednání Regionální stálé konference a Krajské tripartity, kde jsou zástupci zaměstnavatelů, odborů a představitelů veřejné správy,“ dodala hejtmanka.

Ale i pokud by se projekt obchvatu podařilo prosadit, neznamená to podle šéfa krajského Ředitelství silnic a dálnic Lukáše Hnízdila, že by se okamžitě začalo stavět.

„Dostali bychom se prakticky na začátek. Bylo by nutné vypracovat nové projekty, dát do souladu se současnými zákony posouzení vlivu stavby na životní prostředí, tedy studii EIA,“ nadhodil jen některé nutnosti Hnízdil. „V praxi bychom se tak mohli bavit o horizontu třeba i deseti let, kdy by se dalo začít stavět,“ doplnil.

Místní ovšem věří, že se nějakým způsobem podaří stále houstnoucí dopravu omezit. A třeba dostat i do stavu z osmdesátých let, na který vzpomíná Jiří Dubový: „Věřil byste, že když jsme se sem přistěhovali, mohli jsme v neděli hrát na hlavním tahu badminton?“