Sochař Karel Meloun pózuje u historického podstavce karlovarské busty Johanna...

Sochař Karel Meloun pózuje u historického podstavce karlovarské busty Johanna Wolfganga Goetha. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Suť skrývala podstavec unikátní Goethovy busty, objevil ho bagrista

  • 0
Významný objev se podařil kláštereckému sochaři Karlu Melounovi a jeho příteli bagristovi Marku Kokšovi. Ten před Vánocemi při práci na jednom z karlovarských parkovišť vykopal ze země podstavec, na kterém stála do roku 1946 busta Johanna Wolfganga von Goetha.

Vyhrabanou suť měl za úkol odvézt pryč, ale kameny se mu zdály tak pěkné, že si vzpomněl na svého kamaráda Karla Melouna, jemuž by se mohly hodit.  Klášterecký sochař na zbytcích pomníku objevil nápis „Goethe“ a v tu chvíli mu bylo jasné, že nepůjde o jen tak obyčejný materiál. Na nález upozornily Lidové noviny.

„Volal jsem hned do karlovarské galerie, aby mi dali kontakt na někoho z magistrátu. V tu dobu tam ale měli jiné starosti než nějaký šutr. Nyní už jsme ale domluveni, že se na něj příští týden přijdou z radnice podívat,“ říká Karel Meloun.

Sochař by prý vše rád dotáhl do konce, a když už dílo zachránil, přál by si, aby jej odborníci také zrestaurovali. Primátorův náměstek, archeolog Jiří Klsák, který do Klášterce nad Ohří vyrazí, o pravosti podstavce nepochybuje. „Jsem si naprosto jist, že je to on,“ říká.

Pomník musel pryč, zaváněl němectvím

Shodou okolností se totiž zachovaly zápisy Místní správní komise Karlovy Vary, která po druhé světové válce likvidovala věci, jež zaváněly „němectvím“ - tedy i některé pomníky a pamětní desky.

Podle serveru Památky a příroda Karlovarska navrhl 28. ledna 1946 přednosta Stavebního úřadu v Karlových Varech Ladislav Kozák pomník odstranit a Goetheovu bustu pietně umístit v budově muzea. Zdůvodnil to tím, že jeho význam je sice nesporný, na druhou stranu byl však typickým představitelem němectví.

„Ačkoliv byl velikánem literatury, jako člověk byl malý, jeho lidský profil je nám cizí a ne příliš sympatický,“ cituje server tehdejší zápis.

Kromě Goethova rozhodli členové komise rovněž o odstranění Körnerova pomníku, dvou reliéfů z pomníku Beethovenova a reliéfu z pomníku Schillerova. Poté, co Goethova busta skončila v karlovarském muzeu, se mělo za to, že podstavec nenávratně zmizel.

„Nyní všechny okolnosti jasně hovoří o tom, že tomu tak není. Bohužel to nejcennější chybí. Jeho součástí byl reliéf, na kterém byla zřejmě vyobrazena múza, coby básníkova inspirace. Vypadá to, že byla hrubě odstraněna,“ mrzí Jiřího Klsáka.

Pomoc s opravou podstavce už nabídl Ivan Thýn, který je členem karlovarského Rotary Clubu. Ten se v minulosti zasloužil například o obnovu Beethovenova pomníku nedaleko hotelu Richmond, na který vrátil cenné reliéfy. V případě Goetha se zase zasloužil o pamětní desky, které básníka připomínají v Andělské Hoře, Nejdku a Svatošských skalách.

„Zkušenosti s těmito věcmi máme. Dali bychom dohromady tým pracovníků a pokusili se sehnat prostředky na opravu podstavce,“ říká Ivan Thýn. Se svými kolegy z klubu o tom zatím nejednal, pokud by ale byli proti, klidně by pomohl i on sám.

Původní Goethova busta se z karlovarského muzea přestěhovala v roce 1952 na tehdejší Puškinovu stezku, kde dostala nový podstavec. Nyní se stezka jmenuje Goethova.