Kluzákové létání - ilustrační foto

Kluzákové létání - ilustrační foto | foto: Michal Sváček, MAFRA

Oblohu nad Karlovarskem počmárají kluzáky

  • 0
Na oblohu nad Toužimí začnou od sobotního rána znovu čmárat letadla. Tentokrát v komorním příběhu o bezmotorovém létání: Toužim Cup 2011. "Po propršeném ročníku 2009 intenzivně jednáme s termoskou, takže letos to stoprocentně vyjde," slibuje s úsměvem Petr Jiránek z Aeroklubu Toužim.

Letiště v Přílezech si v minulých letech zvyklo na výrazně větší akce, vždyť loni pořádalo mistrovství Evropy v letecké akrobacii. Ani Toužim Cup letos nebude vrcholem sezony, ten obstaraly už koncem května dvě mezinárodní soutěže.

Otevřené mistrovství republiky i Karlovarský pohár přikovaly na nebe nad Toužimí až nečekaně velké množství strojů. Čím bude blížící se soutěž v klasickém plachtění jiná, to je především v přístupu závodníků.

"Je to pro nás taková oddechovka. Dárek mezi námi a oblíbeným sportem," říká Lubomír Vrba, další z členů výboru Aeroklubu Toužim. Ne, že by z třicítky pilotů nikdo nechtěl vyhrát.

Vzdušné souboje mezi nejbližšími sobotami však budou ve znatelněji volnější atmosféře. Vždyť ve třech klubových třídách se popasují především piloti z domácího aeroklubu. To může být pro soutěžící výhodou, plachtaře totiž v posledních dnech řádně škádlí počasí.

Jak mají vůbec ideální podmínky pro plachtaře vypadat? Mraky na obloze nevadí, tedy pokud nejsou příliš nízko. Co vadí o poznání víc, to jsou srážky. Na zamotání hlavy pořadateli stačí bouřka nebo přeháňka.

"Pokud bude špatná předpověď, nepřijedou všichni přihlášení hned. Je zbytečné, aby protrpěli na letišti celé dny bez létání," vysvětluje Vrba. Místní si na letišti mohou zkrátit dlouhou chvíli alespoň výcvikem nováčků nebo létáním se stroji, které nevyužívají termiku.

Počasí také každé ráno určí tratě, které soutěžící musí odlétat: od sta do pěti set kilometrů. Podle toho, jak se kluzák vytažený do sedmi set metrů vlečným letadlem vyšplhá stoupavými proudy. Plachtařská hodina udeří tak kolem jedenácté.

"A když je pěkný den, tak končí klidně až v sedm nebo půl osmé," říká Vrba. Stejně těžké jako s odhadem nalétaných kilometrů to mají letos pořadatelé také v tipování favoritů.

Pokud by se létalo na jednosedadlových letadlech, byl by jedním z nich zřejmě domácí člen Milan Harašta. Byl na posledním mistrovství Evropy a pravidelně se skvěle umisťuje na republikových soutěžích.

"Jenže tentokrát bude létat na dvoumístném letadle s nepříliš velkým výkonem a tam moc šancí nemá," říká Vrba. Za další omezením soutěžících stojí loňská nehoda v Rakousku. Blaníky, na kterých létá řada českých pilotů, teď nesmí do vzduchu a zatím se stále neví, kdy se případ prošetří a letadla české výroby pustí znovu do provozu.

"Patrně v tom hraje roli také silná lobby německých a rakouských firem, které vyrábějí dvoumístná laminátová letadla," ví Vrba. Kvůli nešťastné události z loňského roku tak očekávají nižší účast i teď v Toužimi.

To však nic nemění na obvyklém servisu pro diváky, kteří mohou znovu počítat s obvyklým občerstvením a navrch jako bonus dostanou vstupné zdarma. "Máme tady krásnou vyhlídkovou terasu, na které si mohou lidé posedět a pokochat se hezkým výhledem. Prostředí tady máme poměrně hezké," říká Vrba.

Pokud chcete z terasy shlížet na letadla, máte každý den až do příští soboty na výběr ze dvou možností: dopolední starty nebo podvečerní návraty. Stačí si jen vybrat.