Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obnova trati do Selbu, kudy projel Vlak svobody, se zpozdí a prodraží

  14:25aktualizováno  14:25
Osobní vlaky, které měly začít jezdit už na konci příštího roku mezi Aší a bavorským Selbem, už nabírají pomyslné zpoždění. Obnovení dráhy na české straně hranice se navíc výrazně prodraží. Trať je mimo jiné známá i díky Vlaku svobody, který tudy projel v září 1951.

Mnohem dražší bude obnova trati na německé straně. O čtvrtmiliardové náklady se podělí z velké části Německo a Evropská unie. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Ještě nedávno se hovořilo o asi 20 milionových nákladech na zprovoznění trati mezi Aší a státní hranicí. Teď se ukazuje, že peněz bude potřeba minimálně třikrát více.

"Předpokládané náklady činí 75 milionů korun," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař, podle nějž by úpravy měly začít až v září příštího roku. Hotovo tak bude nejdříve v polovině roku 2014.

Příběh Vlaku svobody

Trať z Aše do Selbu je známá i díky Vlaku sbobody. Tak je pojmenovaný vlak z Prahy do Aše, který 11. září 1951 rychle projel ostře střeženou česko-německou státní hranici a zůstal v americké zóně v Bavorsku. Sto deset českých cestujících se náhle ocitlo za železnou oponou, drtivá většina z nich neplánovaně. Čtyřiatřicet lidí se nakonec rozhodlo zůstat za hranicemi, zbytek se o dva dny později vrátil do své komunistické vlasti za ostnatým drátem.

Příběh Vlaku svobody, jak vlak číslo 3717 nazvali západní novináři, vzbudil pozornost celého svobodného světa. Železná opona byla proražena a studená válka měla rázem další hrdiny. Zatímco jedni se dostali na fotografie zahraničních časopisů, jejich příbuzní v Československu skončili potichu před soudem a později ve vězení. (více čtěte zde)

Na obnovení trati se shodli zástupci českého a bavorského ministerstva dopravy. Ti nedávno v Hofu podepsali společné memorandum. Německá strana předpokládá, že obnova tamní části trati bude stát asi čtvrt miliardy korun.

Poslední osobní vlak přejel u Aše hranice v 50. letech minulého století, nákladní doprava skončila v roce 1995. Od té doby koleje jen chátrají, svršek je zarostlý několikametrovými náletovými dřevinami.

V záchranu přeshraniční železnice už přitom téměř nikdo nevěřil. Zvlášť poté, kdy Němci při stavbě obchvatu u Selbu vytrhali asi 80 metrů kolejí.

Teď už ale existují plány na stavbu nového mostu u Erkesreuthu a na prodloužení železničního nadjezdu ve Wildenau.

Mnohem dražší tak bude obnova trati na německé straně. O čtvrtmiliardové náklady se podělí z velké části Německo a Evropská unie. Obnovení trati prodraží rekonstrukce nádraží v Selbu-Plössbergu, zajištění několika frekventovaných železničních přejezdů a také stavba nového parkoviště.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Násilí (ilustrační foto)
Žena měsíce týrala partnera, spal na chodbě a musel plnit rozkazy

Dlouhé měsíce týrání snášel od své partnerky muž na Sokolovsku. Musel plnit její rozkazy, když neposlechl, zbila ho. Žena mu také brala důchod, nutila krást v...  celý článek

(ilustrační snímek)
Seniorka nad lupičem vybojovala kabelku, tak alespoň vykradl auto

Jednasedmdesátiletá žena překvapila mladého lupiče, který jí chtěl na ulici v Chebu za bílého dne ukrást kabelku. Svírala ji tak pevně, že se lapka lekl a...  celý článek

Muž jel po D6 v protisměru i s naloženým vozíkem
VIDEO: Řidič jel po dálnici D6 v protisměru, zmatky působil na obou stranách

Řidič ve fabii s vozíkem vjel ve středu po poledni na dálnici D6 do protisměru. Několik kilometrů tak ohrožoval řidiče jedoucí do Prahy. Zmatky ale působil na...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.