Mnohem dražší bude obnova trati na německé straně. O čtvrtmiliardové náklady se podělí z velké části Německo a Evropská unie.

Mnohem dražší bude obnova trati na německé straně. O čtvrtmiliardové náklady se podělí z velké části Německo a Evropská unie. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Obnova trati do Selbu, kudy projel Vlak svobody, se zpozdí a prodraží

  • 4
Osobní vlaky, které měly začít jezdit už na konci příštího roku mezi Aší a bavorským Selbem, už nabírají pomyslné zpoždění. Obnovení dráhy na české straně hranice se navíc výrazně prodraží. Trať je mimo jiné známá i díky Vlaku svobody, který tudy projel v září 1951.

Ještě nedávno se hovořilo o asi 20 milionových nákladech na zprovoznění trati mezi Aší a státní hranicí. Teď se ukazuje, že peněz bude potřeba minimálně třikrát více.

"Předpokládané náklady činí 75 milionů korun," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař, podle nějž by úpravy měly začít až v září příštího roku. Hotovo tak bude nejdříve v polovině roku 2014.

Příběh Vlaku svobody

Trať z Aše do Selbu je známá i díky Vlaku sbobody. Tak je pojmenovaný vlak z Prahy do Aše, který 11. září 1951 rychle projel ostře střeženou česko-německou státní hranici a zůstal v americké zóně v Bavorsku. Sto deset českých cestujících se náhle ocitlo za železnou oponou, drtivá většina z nich neplánovaně. Čtyřiatřicet lidí se nakonec rozhodlo zůstat za hranicemi, zbytek se o dva dny později vrátil do své komunistické vlasti za ostnatým drátem.

Příběh Vlaku svobody, jak vlak číslo 3717 nazvali západní novináři, vzbudil pozornost celého svobodného světa. Železná opona byla proražena a studená válka měla rázem další hrdiny. Zatímco jedni se dostali na fotografie zahraničních časopisů, jejich příbuzní v Československu skončili potichu před soudem a později ve vězení. (více čtěte zde)

Na obnovení trati se shodli zástupci českého a bavorského ministerstva dopravy. Ti nedávno v Hofu podepsali společné memorandum. Německá strana předpokládá, že obnova tamní části trati bude stát asi čtvrt miliardy korun.

Poslední osobní vlak přejel u Aše hranice v 50. letech minulého století, nákladní doprava skončila v roce 1995. Od té doby koleje jen chátrají, svršek je zarostlý několikametrovými náletovými dřevinami.

V záchranu přeshraniční železnice už přitom téměř nikdo nevěřil. Zvlášť poté, kdy Němci při stavbě obchvatu u Selbu vytrhali asi 80 metrů kolejí.

Teď už ale existují plány na stavbu nového mostu u Erkesreuthu a na prodloužení železničního nadjezdu ve Wildenau.

Mnohem dražší tak bude obnova trati na německé straně. O čtvrtmiliardové náklady se podělí z velké části Německo a Evropská unie. Obnovení trati prodraží rekonstrukce nádraží v Selbu-Plössbergu, zajištění několika frekventovaných železničních přejezdů a také stavba nového parkoviště.