Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němci začali pracovat na obnově trati, kudy projel Vlak svobody

  15:46aktualizováno  15:46
Dlouho připravovaná rekonstrukce trati z Aše do německého Selbu, která je známá také jako trať Vlaku svobody, konečně naplno začala. Po české straně, kde práce odstartovaly v předstihu hned, jakmile to počasí umožnilo, se ve středu začalo pracovat i na německém území.

Obnova nepoužívané železniční trati do Německa, uzavřené od dob železné opony. Dělníci pokládají drenážní systém. | foto: Martin Stolař, MAFRA

„Máme reálnou naději, že by se vlakové spojení mezi oběma městy mohlo po dlouhých dvaceti letech v prosinci znovu obnovit,“ řekl ašský místostarosta Pavel Klepáček. „Shodou okolností to bude rovných 150 let od chvíle, kdy byla tato trať zprovozněna.“

Předběžný termín, kdy na znovuobnovenou trať vyjedou první vlaky, je 13. prosinec 2015. „To začne platit nový jízdní řád,“ upřesnil Klepáček.

Fotogalerie

Projekt na českém území zahrnuje rekonstrukci železniční stanice Aš včetně doplnění stávajícího technologického vybavení, úpravy nástupiště a části trati ve směru ke státní hranici. Součástí prací bude výměna kolejí, štěrku, rekonstrukce jednoho mostu a několika mostků. Celkem by obnova železničního spojení na hranice s Německem měla stát 75 milionů korun.

„Na německé straně dojde k přestavbě železniční stanice Selb Plössberg, obnově sdělovací a zabezpečovací techniky a úpravám zabezpečení přejezdů,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

„Pro dodržení plánovaného termínu obnovení provozu však bude rozhodující dokončení výstavby železničního mostu přes obchvat obce Erkersreuth v Německu. Po jeho vybudování již návratu vlaků na tuto trať nic bránit nebude.“

Právě nový silniční obchvat se hned zpočátku ukázal jako jedna z hlavních překážek opětovného zprovoznění trati. Při jeho stavbě totiž Němci nevyužívané koleje jednoduše vytrhali a část trati zrušili.

Zprovoznění trati, na kterou vyjel poslední vlak v roce 1995, by mělo zjednodušit dopravu nejen mezi Aší a Selbem, ale i mezi Chebem a Hofem. „Hraniční přechod Aš – Selb patří v současnosti k nejvytíženějším. Železniční spojení by mohlo odlehčit silniční dopravě v celém regionu,“ míní Klepáček. Obnovení trati vítají i obyvatelé města Selb, kteří svůj souhlas vyjádřili už před lety v referendu.

Trať Aš - Selb

Sedmikilometrová trať sloužila po druhé světové válce pouze pro nákladní dopravu. Výjimkou byl takzvaný Vlak svobody, který měl skončit v Aši. V září 1951 však skupina železničářů využila toho, že koleje vedou až do tehdejšího Západního Německa, a vlakem se 110 cestujícími prorazila železnou oponu. V zahraničí tehdy zůstalo 34 lidí, zbytek se vrátil zpět do vlasti.

Úspěšná akce vyvolala celosvětový ohlas a vedla komunistické úřady k tomu, že zahájily budování neprostupné železné opony. Aby zabránil podobnému incidentu, nechal tehdejší režim na mnoha nevyužívaných hraničních přechodech koleje vytrhat.

Ačkoli se na obnově železnice pilně pracuje, zatím není jasné, jaké vlaky na ni v prosinci vyjedou. „Pokud vím, německá strana vypisuje výběrové řízení. Vítěz bude známý v létě. Uvažuje se ale i o soupravách Pesa, které v Karlovarském kraji zajišťují regionální spoje. Ty však kraj nakoupil za dotace z ROP Severozápad, a vlak proto nesmí opustit české území,“ řekl místostarosta.

Řešením by mohla být výjimka, která by soupravy Pesa pustila až do Hofu. Vlaky však musí splňovat podmínky provozu jak na české, tak na německé části trati. A to je problém. Získat takový certifikát totiž musí výrobce vlaku. Jednání se vedou i o tom, jak často zde vlaky pojednou.

„Německá strana by uvítala, aby vlaky jezdily v hodinovém taktu. To by ale bylo drahé. Počítáme s tím, že v první fázi dopravu obstará osm párů souprav denně,“ doplnil Klepáček s tím, že o podrobnostech se bude v průběhu letošního roku intenzivně jednat.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Opilý traktorista narazil do sloupu a vypnul proud stovkám lidí.
Opilý traktorista naboural do sloupu, stovky lidí zůstaly bez elektřiny

Opilý traktorista naboural na Chebsku do sloupu vysokého napětí. Přerušil tak dodávku elektřiny do stovek domácností. Policisté nyní muže podezírají z...  celý článek

(ilustrační snímek)
Seniorka nad lupičem vybojovala kabelku, tak alespoň vykradl auto

Jednasedmdesátiletá žena překvapila mladého lupiče, který jí chtěl na ulici v Chebu za bílého dne ukrást kabelku. Svírala ji tak pevně, že se lapka lekl a...  celý článek

Muž jel po D6 v protisměru i s naloženým vozíkem
VIDEO: Řidič jel po dálnici D6 v protisměru, zmatky působil na obou stranách

Řidič ve fabii s vozíkem vjel ve středu po poledni na dálnici D6 do protisměru. Několik kilometrů tak ohrožoval řidiče jedoucí do Prahy. Zmatky ale působil na...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.