Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Němci začali pracovat na obnově trati, kudy projel Vlak svobody

  15:46aktualizováno  15:46
Dlouho připravovaná rekonstrukce trati z Aše do německého Selbu, která je známá také jako trať Vlaku svobody, konečně naplno začala. Po české straně, kde práce odstartovaly v předstihu hned, jakmile to počasí umožnilo, se ve středu začalo pracovat i na německém území.

Obnova nepoužívané železniční trati do Německa, uzavřené od dob železné opony. Dělníci pokládají drenážní systém. | foto: Martin Stolař, MAFRA

„Máme reálnou naději, že by se vlakové spojení mezi oběma městy mohlo po dlouhých dvaceti letech v prosinci znovu obnovit,“ řekl ašský místostarosta Pavel Klepáček. „Shodou okolností to bude rovných 150 let od chvíle, kdy byla tato trať zprovozněna.“

Předběžný termín, kdy na znovuobnovenou trať vyjedou první vlaky, je 13. prosinec 2015. „To začne platit nový jízdní řád,“ upřesnil Klepáček.

Fotogalerie

Projekt na českém území zahrnuje rekonstrukci železniční stanice Aš včetně doplnění stávajícího technologického vybavení, úpravy nástupiště a části trati ve směru ke státní hranici. Součástí prací bude výměna kolejí, štěrku, rekonstrukce jednoho mostu a několika mostků. Celkem by obnova železničního spojení na hranice s Německem měla stát 75 milionů korun.

„Na německé straně dojde k přestavbě železniční stanice Selb Plössberg, obnově sdělovací a zabezpečovací techniky a úpravám zabezpečení přejezdů,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

„Pro dodržení plánovaného termínu obnovení provozu však bude rozhodující dokončení výstavby železničního mostu přes obchvat obce Erkersreuth v Německu. Po jeho vybudování již návratu vlaků na tuto trať nic bránit nebude.“

Právě nový silniční obchvat se hned zpočátku ukázal jako jedna z hlavních překážek opětovného zprovoznění trati. Při jeho stavbě totiž Němci nevyužívané koleje jednoduše vytrhali a část trati zrušili.

Zprovoznění trati, na kterou vyjel poslední vlak v roce 1995, by mělo zjednodušit dopravu nejen mezi Aší a Selbem, ale i mezi Chebem a Hofem. „Hraniční přechod Aš – Selb patří v současnosti k nejvytíženějším. Železniční spojení by mohlo odlehčit silniční dopravě v celém regionu,“ míní Klepáček. Obnovení trati vítají i obyvatelé města Selb, kteří svůj souhlas vyjádřili už před lety v referendu.

Trať Aš - Selb

Sedmikilometrová trať sloužila po druhé světové válce pouze pro nákladní dopravu. Výjimkou byl takzvaný Vlak svobody, který měl skončit v Aši. V září 1951 však skupina železničářů využila toho, že koleje vedou až do tehdejšího Západního Německa, a vlakem se 110 cestujícími prorazila železnou oponu. V zahraničí tehdy zůstalo 34 lidí, zbytek se vrátil zpět do vlasti.

Úspěšná akce vyvolala celosvětový ohlas a vedla komunistické úřady k tomu, že zahájily budování neprostupné železné opony. Aby zabránil podobnému incidentu, nechal tehdejší režim na mnoha nevyužívaných hraničních přechodech koleje vytrhat.

Ačkoli se na obnově železnice pilně pracuje, zatím není jasné, jaké vlaky na ni v prosinci vyjedou. „Pokud vím, německá strana vypisuje výběrové řízení. Vítěz bude známý v létě. Uvažuje se ale i o soupravách Pesa, které v Karlovarském kraji zajišťují regionální spoje. Ty však kraj nakoupil za dotace z ROP Severozápad, a vlak proto nesmí opustit české území,“ řekl místostarosta.

Řešením by mohla být výjimka, která by soupravy Pesa pustila až do Hofu. Vlaky však musí splňovat podmínky provozu jak na české, tak na německé části trati. A to je problém. Získat takový certifikát totiž musí výrobce vlaku. Jednání se vedou i o tom, jak často zde vlaky pojednou.

„Německá strana by uvítala, aby vlaky jezdily v hodinovém taktu. To by ale bylo drahé. Počítáme s tím, že v první fázi dopravu obstará osm párů souprav denně,“ doplnil Klepáček s tím, že o podrobnostech se bude v průběhu letošního roku intenzivně jednat.



Nejčtenější

Západ Čech obsadili v srpnu 68 i Němci. Tank a hlava rudoarmějce skončily v řece

Tank v řece Ohři se stal symbolem roku 1968 v Karlových Varech.

Ještě padesát let po událostech srpna 1968 starší Karlovaráci vzpomínají, jak se pod jedním z invazních tanků T-54...

Hejtmanka Karlovarského kraje se vdala, svatební šaty si navrhla sama

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová se provdala za svého...

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová se ve Stanovicích provdala za Jana Mračka. Dlouholetou známost krajské...



Muž vybodoval svého bratra, vydával se za něj při silničních kontrolách

Ilustrační snímek

Velké potíže způsobil svému bratrovi muž, který se za něj vydával při silničních kontrolách. Sám sice unikl trestu za...

Muž musel spoluvězňům sloužit a dávat jídlo. Když neposlechl, zbili ho

Vazební věznice Hradec Králové

Kriminalisté stíhají dva trestance z věznice v Kynšperku nad Ohří na Sokolovsku, kteří šikanovali další odsouzené....

Muži obviňovali sousedku, že jim krade elektřinu, pak napadli hlídku

Ilustrační foto

Do křížku s policií se dostali otec se synem na Chebsku, když napadli policejní hlídku, která přijela prošetřit jejich...

Další z rubriky

Zloději nakradli ve skladu kovy za čtvrt milionu, odevzdali je do sběrny

Ilustrační snímek

Kovy za čtvrt milionu korun nakradla v chebském skladu čtveřice zlodějů. Muži lup vynášeli postupně a hned jej...

Policie v kraji shání přes sto lidí, láká je na náborový příspěvek

Ilustrační snímek

Přijď a staň se policistou na zkoušku. Tak krajská policie láká zájemce na přijímací testy nanečisto. Novým posilám...

Věž v Podhradí po staletích nabídne nezapomenutelný výhled na kraj

Podhradí, zřícenina Dolního zámku a zřícenina hradu Neuberg.

Ještě po válce stálo v Podhradí u Aše několik šlechtických sídel a žily zde dva tisíce obyvatel. Pak ale přišly roky,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz