Nepoužívané trati z Aše do Selbu svitla naděje na obnovení.

Nepoužívané trati z Aše do Selbu svitla naděje na obnovení. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Projel tudy Vlak svobody. Teď má trať z Aše do Selbu šanci na obnovu

  • 7
Na konci příštího roku by mohly vyjet první osobní vlaky mezi Aší a bavorským Selbem. Peníze na obnovu trati, více než 300 milionů korun, přitečou hlavně z fondů Evropské unie. Trať je známá i díky Vlaku svobody, který tudy projel v roce 1951.

Dělníci už začali v Bavorsku likvidovat více než dvacetileté dřeviny, které vyrostly v kolejišti a jeho těsné blízkosti na opuštěné trati spojující Aš s německým Selbem. Je to první krok k obnově téměř zapomenutého železničního spojení.

Příběh Vlaku svobody

Trať z Aše do Selbu je známá i díky Vlaku sbobody. Tak je pojmenovaný vlak z Prahy do Aše, který 11. září 1951 rychle projel ostře střeženou česko-německou státní hranici a zůstal v americké zóně v Bavorsku. Sto deset českých cestujících se náhle ocitlo za železnou oponou, drtivá většina z nich neplánovaně. Čtyřiatřicet lidí se nakonec rozhodlo zůstat za hranicemi, zbytek se o dva dny později vrátil do své komunistické vlasti za ostnatým drátem.

Příběh Vlaku svobody, jak vlak číslo 3717 nazvali západní novináři, vzbudil pozornost celého svobodného světa. Železná opona byla proražena a studená válka měla rázem další hrdiny. Zatímco jedni se dostali na fotografie zahraničních časopisů, jejich příbuzní v Československu skončili potichu před soudem a později ve vězení.

"Původně měly první přeshraniční vlaky vyjet už na konci letošního roku. To se ale ukázalo jako nereálné," připomněl ašský místostarosta Pavel Klepáček. Proč? Vyšlo najevo, že česká ani německá strana nedokážou trať včas obnovit.

Němci komplikaci vyřešili, už mají plány na obnovu

Jako největší komplikace se ukázala stavba železničního mostu přes obchvat obce Erkesreuth u Selbu, kde je nutné novým mostem překlenout silniční obchvat. Kvůli přeložce silnice Němci přerušili železniční spojení a vytrhali asi 80 metrů kolejí.

Teď už ale existují plány jak na stavbu nového mostu u Erkesreuthu, tak i na prodloužení železničního nadjezdu ve Wildenau. "Předpokládané náklady na české straně jsou asi 75 milionů korun," uvedl před časem mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Město Aš uvažuje, že by vybudovalo kvůli přeshraničnímu spojení nový autobusový terminál, který by zajistil dopravu autobusy do centra z poměrně odlehlého hlavního nádraží. Na české straně chce oproti původním plánům Správa dopravní a železniční cesty investovat i do rekonstrukce dlouhá léta zanedbávaného ašského nádraží.

Trať je známá díky Vlaku svobody

Na obnovení trati se shodli zástupci českého a bavorského ministerstva dopravy. Ti nedávno v Hofu podepsali společné memorandum. Německá strana předpokládá, že obnova tamní části trati bude stát asi čtvrt miliardy korun.

V Aši doufají, že železnice ulehčí silničnímu hraničnímu přechodu Aš - Selb, který patří k nejvytíženějším v Karlovarském kraji.

Trať z Aše do Selbu je známá i díky Vlaku svobody. Tak se říká vlaku z Prahy do Aše, který 11. září 1951 rychle projel ostře střeženou česko-německou státní hranici a zůstal v americké zóně v Bavorsku.

Poslední osobní vlak přejel u Aše česko-německé hranice v 50. letech minulého století, nákladní doprava tam skončila v roce 1995. Od té doby koleje jen chátrají, svršek je zarostlý několikametrovými náletovými dřevinami. V záchranu přeshraniční železnice už přitom téměř nikdo nevěřil.

Kvůli délce trati bude mnohem dražší obnova železničního spojení na německé straně. O čtvrtmiliardové náklady se podělí z velké části Německo a Evropská unie.

Zatímco v Čechách lidé vyčkávají, jak záměr dopadne, v sousedním Bavorsku má obnova přeshraniční trati řadu odpůrců. Ti se bojí, že vlaky mezi Aší a Selbem budou jezdit téměř prázdné a že se tedy investice nevyplatí.