Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Projel tudy jen Vlak svobody. Teď mohou cestující opět jezdit přes hranice

  15:32aktualizováno  15:32
Když z Aše vyjel v pondělí krátce po jedné hodině odpoledne poprvé po přibližně sedmdesáti letech osobní vlak směrem do Německa, padla poslední část železné opony. Ta stále ještě dělila města Aš a Selb.

Obnovené železniční spojení tak má už svou premiéru za sebou. Oficiálně však začnou vlaky jezdit podle jízdního řádu v neděli.

Fotogalerie

„Obnovení železniční dopravy s Německem má pro Aš velký význam. Hodně lidí z Ašska dnes jezdí do zahraničí nejen za prací, ale stále častěji i za sportem a za nákupy. Je to s podivem, ale řada výrobků je tam levnější než u nás,“ řekl starosta Dalibor Blažek a dodal, že počet takzvaných gastarbeiterů, kteří do Německa dojíždějí za prací, stoupl po zavedení minimální mzdy.

Otázkou však je podle jeho názoru cena jízdenky. „Aby si někdo z Aše zajel do Hofu nakoupit a zaplatil za lístek 97 korun, to je, myslím, docela drahé. Ale zase je možné využít nejrůznějších slev a výhod,“ dodal.

Osobní vlak, který vyjel v pondělí třicet minut po poledni z chebského nádraží, byl první vlaštovkou. Do Německa se vydal po trase, kterou bylo místy nutné budovat úplně znovu.

Zatímco v Česku koleje vedoucí na hranice zůstaly, v Německu vzala část trati zasvé při stavbě obchvatu obce Erkersreuth. Křížení železnice a silnice bylo proto nutné vyřešit přemostěním. To opětovné spuštění provozu na trati zpozdilo a prodražilo.

Trať z Aše do Selbu

Sedmikilometrová trať Aš - Selb přestala krátce po druhé světové válce sloužit pro přepravu cestujících.

Železniční spojení se využívalo zejména pro nákladní dopravu přes střežené hranice.

Výjimkou byl takzvaný Vlak svobody, který měl skončit v Aši. Skupina železničářů v září 1951 využila toho, že koleje vedly až do tehdejšího západního Německa, a vlakem se 110 cestujícími prorazila železnou oponu.

V zahraničí tehdy zůstalo 34 lidí, zbytek se vrátil zpět do vlasti.

„Je to poměrně velkorysý projekt, počítá s devíti páry mezinárodních vlaků mezi Aší a Hofem, z nichž osm párů bude jezdit na celé trati až do Chebu, respektive Marktredwitz,“ uvedl Vladimír Omelka, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Karlových Varech.

Otevření nového přeshraničního spojení mezi Aší a stanicí Selb-Plößberg na trati mezi Chebem a bavorským Hofem se týká celkem sedmikilometrového úseku. Dva kilometry jsou na české straně, kde zprovoznění trati stálo 75 milionů korun, a pět kilometrů na straně německé. Obnova této části přišla na 14 milionů eur, což znamená přibližně 375 milionů korun.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Čtvrt kilometru dlouhá lávka byla nejkratší spojnicí pro pěší a cyklisty mezi...
Cheb zboří lávku, nová je v nedohlednu. Lidé budou dál obíhat nádraží

Už v prvních měsících nového roku půjde k zemi zchátralá lávka přes chebské nádraží. Do města kvůli tomu bude muset přijet největší jeřáb v České republice. Na...  celý článek

Nehoda motorkáře na Karlovarsku.
Na Karlovarsku se srazil osobák s motorkou, její řidič má zraněnou páteř

Vážné poranění utrpěl na Karlovarsku motorkář, který se srazil s osobním autem. Pro těžce zraněného muže letěl vrtulník.  celý článek

Reprodukce stránky Žlutického kancionálu, jehož originál je uložen v Památníku...
Vzácný Žlutický kancionál se vrátí do města jako listovací kopie

Listovací kopii rukopisného utrakvistického zpěvníku z roku 1558 chce pořídit do města vedení Žlutic. Originál nazývaný Žlutický kancionál je uložený v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.