Jihovýchodní obchvat Chebu. Most v Hájích - protihlukové stěny končí s mostní...

Jihovýchodní obchvat Chebu. Most v Hájích - protihlukové stěny končí s mostní konstrukcí. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Lidé žijící nedaleko obchvatu Chebu uspěli se stížností na hluk

  • 1
Lidé kolem jihovýchodního obchvatu Chebu uspěli se stížností na hlučnost nové silnice. Kraj nechal zpracovat několik návrhů na omezení šíření hluku. Do chebské čtvrti Háje by mohly vrátit klid.

Obyvatele Hájů trápí hluk z jihovýchodního obchvatu. Tvrdí, že poté, co se nová silnice dostala do navigací a doprava narostla, obtěžuje je hluk projíždějících automobilů nad únosnou mez.

Nejprve vystoupili na jednání zastupitelů. Silnice však patří kraji. Proto se vydali požádat o pomoc i krajské zastupitele. U nich uspěli. Zástupci kraje a správci krajských silnic se vypravili přímo na místo, aby se s Chebskými dohodli.

„Postavili jsme novou silnici, která má za úkol odvést dopravu z centra města Chebu. A přestože trasa takzvaně splňuje normu, je jasné, že vyšší hlučnost má na kvalitu života v této lokalitě nemalý vliv. Proto jsme nechali krajskou správu a údržbu silnice vypracovat několik návrhů, jak hlučnost snížit. S návrhy vyjela dopravní komise kraje do Chebu, kde jsme se sešli se zástupci obyvatel,“ přiblížil dosavadní postup zástupce hejtmana Jakub Pánik.

Jsou tři varianty, jak pomoci snížit odhlučnění

Z jednání vyplynuly tři varianty odhlučnění, které jsou vyhovující pro kraj i pro obyvatele Hájů. Jsou to dobudování protihlukové stěny, výsadba neopadavých dřevin a snížení rychlosti pro nákladní automobily.

„Jsme rádi, že kraj chce náš problém řešit. Máme teď v ruce už konkrétní materiál na dodatečná protihluková opatření,“ uvedl zástupce nespokojených obyvatel Petr Valeba.

Jak řekl, uvažuje se například o stavbě 130 metrů dlouhé a 2,5 metru vysoké zdi. Ta by měla navázat na protihlukovou konstrukci, která už byla vybudována na mostě v průběhu vlastní stavby obchvatu.

Dalším opatřením je snížení rychlosti pro vozidla nad 3,5 tuny. Kamiony by tak v úseku, odkud se hluk do okolí šíří nejvíc, musely jet jako v obci. Rychlost by tu byla snížená až na 50 kilometrů v hodině. Posledním krokem je výsadba neopadavé zeleně. Pás dřevin by měl zachytit hluk z okružní křižovatky.

„Rada kraje teď pověří správu a údržbu silnic, aby s použitím vybraných variant vypracovala protihlukovou studii. Až projektant určí, o kolik se hlučnost sníží, uvidíme, co bude dál. Pokud se hlučnost sníží o více než 20 procent, stojí za to studii dopracovat k projektu. Pokud to bude méně, budeme muset hledat jiné cesty, jak šíření hluku směrem k zástavbě zabránit,“ dodal Pánik.

Lidé z Hájů se těší, že pokud vše půjde hladce, mohli by o odhlučnění obchvatu rozhodnout krajští zastupitelé v září. „Pak už je to v režii stavebních firem, ale dá se předpokládat, že příští rok bychom tady v Hájích už mohli mít klid,“ doplnil Veleba.