Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lávka přes koleje v Chebu bude, lidé přestanou obíhat nádraží

  17:45aktualizováno  17:45
Město Cheb začalo s přípravou rekonstrukce lávky na Švédský vrch. Stavět by se mělo příští rok na jaře. Lidé už díky tomu nebudou muset areál nádraží obcházet.

Čtvrt kilometru dlouhá lávka byla nejkratší spojnicí pro pěší a cyklisty mezi městem a čtvrtěmi Háje a Švédský Vrch. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Nová lávka přes kolejiště chebského nádraží bude strohá, bez příkras, ale funkční a bezpečná. Takovou variantu vybralo město Cheb z celkem pěti návrhů, které se zabývaly obnovou frekventované spojky mezi centrem města a čtvrtí Švédský vrch.

„Návrhy projektantů byly plné krásných lávek, některé byly zavěšeny na lanech, jiné by se mohly stát novými dominantami města. Ale zvolili jsme tu, u které byl nejvýhodnější poměr cena, výkon,“ uvedl chebský místostarosta Zdeněk Hrkal s tím, že i tak se kompletní cena konstrukce vyšplhá ke 100 milionům korun.

„Důležité je, že lávka bude mít bezbariérový přístup z obou stran. Domluvili jsme se, že její šířka bude 2,5 metru, aby se zde pohodlně vyhnuly dva kočárky. Musí to stačit. Každý centimetr navíc představuje ohromné náklady. Povede tudy i cyklostezka, ale cyklisté zde budou muset své kolo vést,“ upřesnil Hrkal.

Město ještě zvažuje, jak vyřešit bezbariérovost směrem na Švédský vrch. Tady jsou ve hře dvě varianty. Bude nutné buď lávku prodloužit a vytvořit přibližně stometrový nájezd, nebo výškový rozdíl překonat stoupající spirálou.

„Chceme, aby projekční kancelář měla v listopadu hotový kompletní projekt včetně stavebního povolení. Pak by se mohlo ke konci roku začít s výběrovým řízením, a protože SŽDC předpokládá, že v první polovině příštího roku bude opravovat kolejiště v prostoru chebského nádraží, bude úplně ideální, pokud práce načasujeme na březen,“ konstatoval druhý místostarosta Pavel Hojda.

Lávku může zlevnit spolupráce se správci kolejí

Právě spolupráce se SŽDC by podle jeho slov měla pomoci projekt významně zlevnit. Pokud by totiž práce na lávce probíhaly v době oprav kolejiště, město by nemuselo platit desítky milionů za výluky.

„Jednáme o tom, chtěli bychom co nejdříve podepsat smlouvu o spolupráci. Také se pokusíme získat dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Letos je na podobné projekty vypsaná, předpokládáme že bude i příští rok,“ uvedl Hojda.

Stavbu by mohlo zlevnit i vedení zbytkového tepla ze spalovny, kterou chce na Švédském vrchu postavit napůl městská společnost Terea. Ta původně plánovala, že teplovod povede do kotelny v Riegerově ulici protlakem pod kolejemi. Jenže se ukazuje, že zavěsit potrubí pod zrekonstruovanou lávku by bylo pro Tereu levnější. „Pak bychom ale chtěli, aby se společnost podílela i na opravách lávky,“ řekl Hojda.

Podle jeho slov převzalo město lávku, která přemosťuje kolejiště chebského nádraží, do svého majetku v roce 1990. „To se k ní nikdo nehlásil. Ale majetkoprávní vztahy vyřešené nejsou dosud. Například patky, na kterých konstrukce stojí, stále leží na pozemku Českých drah. Proto musíme rekonstrukci projednat i s nimi, i když k žádnému přemístění nosné konstrukce nedojde. Stávající patky pouze projdou rekonstrukcí,“ dodal Hojda.

Lávka původně sloužila jako přístup pro zaměstnance železničního depa. Postupně však byla prodlužována do dnešní podoby, kdy ústí až na Švédském vrchu. V současnosti se skládá ze sedmi různých segmentů. O tom, že její stav není dobrý, se v Chebu ví už dlouho.

Loni v létě ji město na základě statického posudku muselo nechat uzavřít. Od té doby je zcela mimo provoz. Lidé, kteří ji využívali, tak namísto třísetmetrového mostku nyní musí absolvovat cestu dlouhou přibližně dva kilometry (více čtěte zde).



Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte české a moravské hrady? Vyzkoušejte se, ať v létě nebloudíte

012

Regiony iDNES.cz přinášejí další z kvízů, v nichž si ověříte, jak znáte naši zemi. Tentokrát můžete poznávat české a...

O české a slovenské tituly cyklistů. Se Saganem i Kulhavým, bez Sáblíkové

Zablácený, udýchaný, ale nejrychlejší. Peter Sagan bezprostředně po úspěšném...

Také mistři světa ze tří různých cyklistických odvětví se utkají na trati elitního závodu mužů při společném...



Při nehodě na D6 u Chebu zemřel člověk, dálnice dvě hodiny stála

Při tragické nehodě u Pomezí nad Ohří zemřel mladý řidič.

Tragická dopravní nehoda se odpoledne stala na 136. kilometru dálnice D6 poblíž Chebu. Srazil se tam kamion s osobním...

Lidé pomohli Jakubovi, teď on na oplátku pomůže dvěma děvčátkům

Jakub Radechovský potřeboval speciální přístroj, který by mu usnadnil chůzi....

Před lety Jakubu Radechovskému z Karlovarska obrátila fatální autonehoda život naruby. V době, kdy potřeboval pomoc, se...

Do Varů míří Terry Gilliam a hrdina z věznice Shawshank Tim Robbins

Festival nad řekou - Terry Gilliam

Herec a režisér Tim Robbins, jenž má Oscara za vedlejší roli v Tajemné řece, a Anna Paquinová, nositelka stejné ceny za...

Další z rubriky

VIDEO: Hasiči na Sokolovsku evakuovali věžák, hořela plynová přípojka

Kvůli požáru plynové přípojky evakuovali hasiči jeden z chodovských věžáků.

V Chodově na Sokolovsku hořela v úterý večer plynová přípojka do jednoho z místních panelových domů. Jeho obyvatelé...

Proč se na zavřeném Doubském mostě nepracuje, zlobí se řidiči ve Varech

Začala několikrát odložená uzavírka Doubského mostu v Karlových Varech.

Prakticky na všech hlavních silnicích vedoucích do i z Karlovarského kraje čeká v době prázdninových dovolených na...

Radost z koupání kazí sinice, nejhůř je na tom Skalka a Velký rybník

Vodní nádrž Skalka u Chebu je nechvalně proslulá výskytem sinic.

Teplé počasí láká k vodě v Karlovarském kraji davy lidí. Už nyní je ale leckde nevhodná ke koupání. Teplo totiž...

Grafton Recruitment Praha
Technický absolvent - metalurgie

Grafton Recruitment Praha
Karlovarský kraj
nabízený plat: 40 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz