Skalní masiv nad silničním průtahem v karlovarské Táborské ulici pracuje a mohl by se dát podle odborníků do pohybu.

Skalní masiv nad silničním průtahem v karlovarské Táborské ulici pracuje a mohl by se dát podle odborníků do pohybu. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Karlovarské opěrné zdi stárnou, svahy ujíždějí a náprava stojí miliony

  • 0
Téměř 2 500 opěrných zdí, jejichž celková délka je více než 80 kilometrů, mají ve svém majetku Karlovy Vary. Výšková členitost města s sebou nese celou řadu problémů. Opěrné zdi stárnou, svahy tu a tam ujíždějí a náprava tohoto stavu stojí hodně peněz.

Teď konkrétně sahají radní po více než pěti milionech na sanaci svahu v Ondříčkově ulici. „Předpokládané náklady na tuto akci činí 5,143 milionu korun,“ upřesnil náměstek primátora Čestmír Bruštík.

Do opravy opěrných zdí a sanace svahu se ovšem město nepustí dřív, než na místě skončí správci inženýrských sítí. „Předpokládáme, že akci rozjedeme v srpnu či září,“ řekl náměstek.

Vedle standardních inženýrských sítí, jako je rozvod elektřiny či vody, ovšem budou muset dělníci dávat pozor na jednu technickou lahůdku. Tou je potrubní pošta, která spojuje nemocnici s jejím transfúzním oddělením ve Vítězné ulici.

Součástí projektu je ovšem nejen oprava samotné opěrné zdi, ale i kompletní rekonstrukce ulice jako takové. „Vzniknou zde například parkovací zálivy,“ naznačil Bruštík.

Město v minulosti provedlo technickou inventuru všech opěrných zdí a potenciálně nebezpečných svahů v Karlových Varech. Z ní vyplynulo, že mezi nejhorší místa patří například opěrná zeď u Stezky Jeana de Carro v Ondřejské ulici, skalní masiv u hasičské zbrojnice ve Staré Roli či svah za Vřídelní ulicí.

„Jakmile máme peníze, opravujeme. Opěrných zdí je ale hodně,“ doplnil náměstek.

Na jeden svah je ale město krátké. Tyčí se nad průtahem Karlovými Vary a hrozí, že se pohne. Na toto nebezpečí ostatně upozornili odborníci z Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd ČR, kteří masiv od poloviny loňského roku monitorují. Dlouho nebylo jasné, kdo by měl zajistit jeho bezpečnost. Zda město, nebo Ředitelství silnic a dálnic.

Rozuzlení přišlo v podobě dohody s ministerstvem dopravy. „Město podle ní na ministerstvu požádá o účelovou dotaci, která může tvořit 75 až 85 procent celkových nákladů,“ přiblížil primátor Karlových Varů Petr Kulhánek.

V minulosti už se podařilo zabezpečit část vratkého masivu nad takzvaným esíčkem. Teď má přijít na řadu úsek od železničního viaduktu až po Táborskou ulici. Zatímco první část stála kolem sedmi milionů, zbytek by podle Kulhánkových odhadů měl přijít na 20 až 25 milionů.

Práce na zabezpečení svahu se pak určitě neobejdou bez dopravních omezení. „Předpokládáme, že by mohly začít už zkraje příštího roku. Letos je vyhrazený projektové přípravě a geologickému průzkumu,“ dodal primátor Karlových Varů.