Pohled na hlavní vlakové nádraží v Aši.

Pohled na hlavní vlakové nádraží v Aši. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Aš se bojí ostudy. Nová trať přiveze Němce ke zpustlému nádraží

  • 19
Aš tlačí České dráhy do oprav budovy hlavního nádraží. Nechce mít ostudu v souvislosti se zprovozněním trati, po které se do Německa vydal v roce 1951 takzvaný Vlak svobody. Zchátralá nádražní budova v Aši bude totiž to první, co cestující na české straně uvidí.

Už nyní je ale jasné, že úpravy budou jen kosmetické. Objekt nádraží se totiž připravuje k prodeji.

„Alespoň natřít rezavé zábradlí a kovové části přístřešku nad novým nástupištěm, ořezat přerostlé stromy, vyspravit chodníky před nádražím,“ vypočítává starosta Aše Dalibor Blažek to nejnutnější, co je třeba na nádraží udělat.

„Až se v polovině prosince obnoví dopravní spojení mezi Aší a Hofem, začnou na nádraží jezdit turisté. Nechceme se stydět za něco, co není naše,“ vysvětluje.

Nádraží je v současnosti ve špatném stavu a je to na něm vidět. Mezinárodní projekt opravy tratě na české straně zahrnoval jen rekonstrukci dráhy samotné, stavbu zabezpečovacího zařízení a úpravu nástupiště, ne však modernizaci budovy hlavního nádraží. V neutěšeném stavu je i okolí zpustlé nádražní budovy, kterou navíc dráhy už ani nevyužívají.

Žádná velká rekonstrukce, jen dílčí opravy

„V minulosti jsme už s Českými drahami několikrát jednali. Hovořilo se o zbourání celé budovy, později o ubourání části a celkové úpravě zbytku stavby. Dosud se ale s nádražím a jeho okolím nic podstatného neudálo,“ vysvětlil starosta důvody, které město opět přivedly k jednacímu stolu s Českými drahami.

Tentokrát se oba partneři shodli, že stav je nutné řešit. Jak řekl Patrik Konopásek, ředitel Regionální správy majetku Českých drah, budovu však nečeká rekonstrukce, ale pouze dílčí drobné opravy.

„Vzhledem k tomu, že je připravován prodej nádraží, omezily České dráhy rozsah prostředků vynakládaných na opravy,“ uvedl Konopásek.

„Přesto v tomto případě k úpravám dojde. Čekají nás dílčí opravy obvodového pláště budovy, odstranění vzrostlých stromů a okolní vegetace v těsné blízkosti budovy, opravy nástupiště a vymalování vestibulu. V součinnosti s městem bychom rádi zajistili také opravy zpevněných ploch a přednádražního prostoru.“

Ašští nechtějí vkládat peníze do cizího majetku

Ašští by rádi drahám pomohli. Nemohou ale vkládat peníze do cizího. Proto jednají o tom, že by některé pozemky před nádražím získali do výpůjčky a ty poté upravili.

„Smlouva se připravuje,“ potvrdil starosta Blažek, který předpokládá, že rozpočet úprav se vejde do 100 tisíc korun. Doplnil, že město v budoucnu plánuje před nádražím vybudovat malý dopravní terminál pro autobusy, které by zajišťovaly spojení mezi hlavním nádražím a nádražím Aš-město, odkud jezdí vlaky směrem na Hranice.

Co bude s budovou hlavního nádraží v Aši dál, je zatím ve hvězdách. Podle mluvčí Českých drah Radky Pistoriusové se případná zásadní rekonstrukce bude řešit až v návaznosti na výsledek prodeje.

Přeprava na železniční cestě Cheb - Hof má bohatou historii. Zahájena byla v roce 1865. Po druhé světové válce sloužil její sedmikilometrový úsek Aš - Selb pouze pro nákladní dopravu.

V září 1951 však skupina železničářů využila toho, že koleje vedou až do tehdejšího západního Německa, a vlakem se 110 cestujícími prorazila železnou oponu. V zahraničí tehdy zůstalo 34 lidí, zbytek se vrátil zpět do vlasti.

Poslední nákladní vlak na tuto trať vyjel před dvaceti lety, v roce 1995. Lidé na české straně se však plánů na zprovoznění trati nevzdali. Její obnovení vítají i obyvatelé města Selb, kteří svůj souhlas vyjádřili už před lety v referendu.

Plán však narážel na velké potíže. Němci například museli vystavět zcela nový most. Ten překlenul silniční obchvat obce Erkersreuth, kterým byla trať před lety přerušena.