Nepoužívané trati z Aše do Selbu svitla naděje na obnovení.

Nepoužívané trati z Aše do Selbu svitla naděje na obnovení. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Osobní vlaky přes Aš do Německa by mohly jezdit už v roce 2013

  • 0
Na trať z Aše do Německa by se už za dva roky mohly vrátit osobní vlaky. Bavorská strana sehnala na obnovení zarostlé a zrezivělé trati mezi Aší a Selbem čtvrt miliardy korun.

"Vlaky by mohly začít po obnovené trati jezdit už v prosinci 2013," uvedl Florian Liese z bavorského ministerstva pro hospodářství, infrastrukturu, dopravu a technologie.

Nepoužívané trati z Aše do Selbu svitla naděje na obnovení.
Nepoužívané trati z Aše do Selbu svitla naděje na obnovení.
Nepoužívané trati z Aše do Selbu svitla naděje na obnovení.
Nepoužívané trati z Aše do Selbu svitla naděje na obnovení.

"Podle studie, kterou jsme si nechali zpracovat, by vlaky mohlo v budoucnu v pracovních dnech využívat přes 1 700 cestujících," zdůraznil Liese.

Vlak svobody

Trať z Aše do Selbu je známá i díky Vlaku svobody. Tak se říká vlaku z Prahy do Aše, který 11. 9. 1951 rychle projel ostře střeženou česko-německou státní hranici a zůstal v americké zóně v Bavorsku. Sto deset českých cestujících se náhle ocitlo za železnou oponou, drtivá většina z nich neplánovaně. Čtyřiatřicet lidí se nakonec rozhodlo zůstat za hranicemi, zbytek se o dva dny později vrátil do své vlasti. Příběh Vlaku svobody vzbudil pozornost celého svobodného světa. Železná opona byla proražena a studená válka měla rázem další hrdiny. Zatímco jedni se dostali na fotky zahraničních časopisů, jejich příbuzní v Československu skončili před soudem a později ve vězení.

"Nejdůležitější je, že financování je na německé straně plně zajištěno," zdůraznil náměstek karlovarského hejtmana pro dopravu Petr Navrátil.

"Odhad na zprovoznění trati na naší straně je asi 20 milionů korun. Dopisem požádáme Státní fond dopravní infrastruktury, aby železniční propojení z Aše do Selbu zařadili do svých investičních akcí," doplnil Navrátil. Poznamenal, že rozsah prací na české straně hranice je proti německým nákladům téměř zanedbatelný.

Zprávu o plánech bavorského ministerstva přivítal i ašský místostarosta Pavel Klepáček. "Určitě je to velký průlom."

Jasno má německá strana i o dopravci, měla by jím být společnost Agilis. Ta slibuje, že zajistí osobní dopravu v hodinovém taktu.

O zprovoznění trati se diskutuje už od 90. let minulého století. Poslední osobní vlak přejel u Aše hranice v padesátých letech, nákladní doprava skončila v roce 1995.

V záchranu ale téměř nikdo nevěřil. Zvlášť poté, kdy Němci při stavbě obchvatu u Selbu vytrhali asi 80 metrů kolejí. Teď už ale existují plány na stavbu nového mostu u Erkesreuthu a prodloužení železničního nadjezdu ve Wildenau.