Předpověď počasí přivedla do řidiče do servisů o něco dřív. S výměnou pneumatik někteří raději nečekali. Ilustrační snímek

Předpověď počasí přivedla do řidiče do servisů o něco dřív. S výměnou pneumatik někteří raději nečekali. Ilustrační snímek | foto: AP

Kdo chce měnit gumy bez čekání, má v Karlovarském kraji ještě šanci

  • 1
Motoristy v Karlovarském kraji nahnala předpověď počasí do servisů. Mnozí vyslyšeli meteorology a vydali se měnit letní pneumatiky za zimní na počkání. Kdo nechá přezutí na poslední chvíli, riskuje, že nepřijde na řadu tak rychle.

Meteorologům předpověď skutečně vyšla a ve vyšších polohách Karlovarského kraje začalo ve středu dopoledne sněžit (více čtěte zde).

„Lidé slyšeli v rádiu o sněhu a začali trochu panikařit. Jinak by v tomto teplém počasí nepřijel nikdo. Všichni mají spoustu času, pokud nespadne první vločka,“ řekl v úterý majitel pneuservisu v Mariánských Lázních - Úšovicích Martin Madej.

Je přesvědčený, že nebýt předpovídaného sněžení, nikdo by motoristy nepřinutil, aby se v pneuservisech s předstihem objednali. V tom úšovickém je to někdy na počkání, jindy maximálně do dvou dnů. Jak ale Martin Madej říká, až přijdou s objednávkami na nákladní vozy velké státní podniky, majitelé osobních aut si budou muset počkat týden i déle.

Majitel pneuservisu v Teplé Miroslav Pytlík vystihl v úterý situaci slovy: „Božský klid. Zatím jsem přezul jenom několik aut. Pokud neprší a nesněží, nic se neděje. Když se dnes u mě někdo objedná, tak na druhý den odjede se zimními pneumatikami.“

Minimální čekání na přezutí hlásí i sadovský servis Autočižnár. Podle jednatele Milana Čižnára bude každým dnem hůře a hůře. „Nejhorší je, že někteří majitelé dodávek přezouvání dnes vůbec neřeší. Šetří, takže v zimě v létě jezdí jen na zimním vzorku. V létě se zimáky více sjíždějí a hůře brzdí,“ uvedl Milan Čižnár.

Letní pneumatiky špatně brzdí

V práci se setkává i s opačným extrémem, kdy mají lidé v zimě na vozech letních pneumatiky. Tito motoristé sice s trochou štěstí projedou po zasněžené silnici a zdolají kopec. Když ale přijde na nejhorší a potřebují zabrzdit, tak skončí v lepším případě v příkopu anebo v tom horším v protisměru. Na letních se totiž v zimě špatně brzdí.

V krušnohorských Abertamech místní horalé dobře vědí, co dovede zima na silnicích. A také se podle toho chovají. Starosta Zdeněk Lakatoš si nechal přezout obutí už o uplynulém víkendu.

„Za radnicí máme servis. Pozoruji, jak v něm začalo být živo a mechanici se mají co ohánět. Lidé vědí, že to není o sněhu, ale hlavně o teplotách,“ vysvětlil starosta. O obyvatelích horského městečka říká, že jsou většinou odpovědní, protože na přelomu října a listopadu už mají na autech zimní pneumatiky. Je to zhruba o týden až dva dříve než ostatní motoristé v nížinách.

Podle odborníků je v zimě jízda na letních pneumatikách nebezpečná, ačkoli na mokré silnici neleží sníh. „Celý problém je ve směsi, ze které je běhoun pneumatiky. Zimní guma má jiné složení směsi, takže lépe přilne k vozovce za ztížených podmínek,“ vysvětlují.

Upozorňují také, že u zimních pneumatik by si motoristé měli vrýt trvale do paměti číslovku čtyři. Na všech čtyřech kolech by měly být stejné pneumatiky, minimálně čtyřmilimetrová musí být hloubka vzorku. A zimní gumy by neměly být starší než čtyři roky. Jak to zjistit? Na boku pneumatik je čtyřmístné číslo DOT, první dvě číslice označují kalendářní týden, další dvě pak rok výroby.

Zimní pneumatiky jsou povinné od prvního listopadu.